پرخاشگری

منظور از پرخاشگری منفعل چیست؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

پرخاشگری منفعل یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. زیرا برخی از مردم به جای عصبانیت آشکار، خصومت خود را به روش‌های منفعلانه ابراز می کنند که در جهت آزار و اذیت قربانیان ابراز می‌کنند.

بیشتر افراد هر از چند گاهی در زندگی شخصی و حرفه ای خود با دیگران رفتاری توام با پرخاشگری منفعل از خود نشان می‌دهند. هم خانه‌ای که یک یادداشت مهربانانه و در عین حال دلهره آور راجع به یک فنجان شسته نشده، می گذارد یا یک همکار که به اتمام رساندن کارها را فراموش می‌کند، نمونه‌هایی از پرخاشگری منفعل را از خود بروز می‌دهند.

پرخاشگری منفعل می تواند برای قربانی بسیار رنج آور باشد. از آنجایی که شناسایی این رفتار دشوار است، اثبات آن نیز دشوار خواهد بود. مخصوصا این‌که ممکن است این رفتار غیر عمدی هم باشد. پرخاشگری منفعل می‌تواند منجر به بروز مسایل متناقض و در برخی موارد حتی صمیمیت بیشتر شود، زیرا بسیاری از افراد تلاش می کنند تا مکالمه ای مستقیم و صادقانه درباره مشکل مورد نظر داشته باشند.

غر زدن یا عصبانی شدن فقط باعث می شود که پرخاشگری منفعل فرد به حالت دفاعی کشیده شود. این رفتار غالباً منجر به بهانه‌آوری یا انکار مسئولیت از طرف فرد می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که روشهای سالم‌تری برای مقابله با پرخاشگری منفعلانه و برخورد با تعارضات رابطه وجود دارد.

پرخاشگری منفعل

افراد مستعد به پرخاشگری منفعل چگونه رفتار می کنند؟

کنترل رفتار پرخاشگری منفعل در برخی مواقع می‌تواند سخت باشد. اما متخصصان موافقند که رایج‌ترین علائم آن شامل امتناع از بحث کردن در مورد نگرانی های صریح و مستقیم، اجتناب از پذیرش مسئولیت، و ناکارآمدی عمدی است.

پرخاشگر منفعل غالباً کارهای خود را ناتمام رها می کند. در برخی موارد هم ممکن است کارهایش را “تقریبا” کامل کند. این افراد در بیش‌تر مواقع دیر می کنند و در هنگام مخالفت با یک موضوع، استاد این هستند که دیگران را خراب کنند. افرادی که دچار پرخاشگری منفعل هستند به رفتارهای مخفیانه یا ستایش دیگران در پشت پرده متوسل می شوند تا نظر خود را به هر نحوی که شده باشد، اعمال کنند.

نحوه برخورد با افرادی که پرخاشگری منفعل دارند

پرخاشگری منفعلانه غالباً ناشی از عصبانیت، ناراحتی یا عدم امنیت است که فرد ممکن است از آن آگاه باشد یا نباشد. رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه ممکن است بیانگر احساسات یا تلاش برای به دست آوردن کنترل در یک رابطه باشد.

با توجه به این مسئله می توان نحوه پاسخگویی به افرادی که دچار پرخاشگری منفعل هستند را متوجه شد. هر چند آگاهی از این مسائل می‌تواند برای نشان دادن رفتار توام با پرخاشگری منفعل برای خود شما هم وسوسه برانگیز باشد. اما ابراز خشم یا ناامیدی احتمالاً فرد را به ادامه رفتار به همان شیوه سوق خواهد داد.

بنابراین مهم‌ترین نکته این است که بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید. برای این کار لازم است که چند نفس عمیق بکشید یا قبل از پاسخ به موقع خود را از اوضاع دور کنید.

پرخاشگری منفعل

سعی کنید نگرانی های شخصی را مستقیماً برطرف کنید. اگر عصر که از محل کار خود خارج می شوید، رئیس شما اظهار نظر ناعادلانه ای می‌کند، مستقیماً بپرسید که آیا لازم است که چند ساعت دیگر کارتان را ادامه دهید؟ یا اینکه بپرسید کدام پروژه باید به اتمام برسد؟

اگر به یک دلیل اساسی احساس عدم امنیت می کنید، نشان دادن اینکه شما از دیدگاه فردی که با پرخاشگری منفعل رفتار می‌کند، قدردانی می کنید ممکن است به صورت لحظه‌ای به شما کمک کند. اما دراین صورت هم نباید از جرائم بی اساسی که ممکن است پیش آید عذرخواهی کنید. در غیر این صورت بهتر است آنها را تسلیم کنید تا متوجه اشتباهشان شوند.

ممکن است، محدود کردن زمانی بهترین راهی باشد که در مقابله با پرخاشگری منفعل اتخاذ کنید. اما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که رویارویی بهترین راه پیش رو است، از پذیرش اتهام خودداری کنید. با آرامش توضیح دهید که این رفتار باعث می شود که چه حسی به شما دست بدهد.

منبع
psychologytoday
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: