اختلالات کودکان

مراجعه به یک متخصص گفتاردرمانی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

برخی از کودکان در گفتن برخی کلمات و صداهای خاص مشکل دارند. این مسئله می تواند اذیت کننده باشد چون دیگران شاید با درک آنچه آنها تلاش میکنند بگویند مشکل دارند.

خبر خوب آنست که بچه هایی که در گفتن صداهای خاص یا درک دیگران مشکل دارند میتوانند به یک نوع خاص از پزشک برای کمک بروند – متخصصین گفتار درمانی (همچنین آسیب شناسان زبان گفتاری نامیده می‌شوند).

متخصصین گفتار درمانی چه کمکی می‌کنند؟

متخصصین گفتاردرمانی به مردم در همه رده های سنی با اختلالات متفاوت زبانی و گفتاری کمک می‌کنند. اینجا برخی از این اختلالات اورده شده اند:

اختلالات مفصل بندی: این اختلال زمانی است که یک کودک با گفتن صدایی خاص یا گفتن صحیح کلمه ای مشکل دارد. مثلا ممکن است “گربه” را “دربه” بگوید. یا بیسکوییت مانند گفتن بیچوئیت به نظر برسد. نوک زبانی صحبت کردن به عنوان اختلالات مفصلی در نظر گرفته میشوند.

اختلالات روانی یا سیالی کلام: اگر بچه ای صداهای خاصی را تکرار میکند و با گفتن کلمه کامل مشکل دارد، او شاید اختلال روانی (روانگویی) دارد (مانند لکنت). برای مثال ، بچه ای که تلاش میکند تا «خانه» را بگوید شاید روی «خ» گیر کند و بگوید «خا-خا-خا-نه » . یا او صداهای های خاصی را بیرون بکشد و بگوید «خخخخخخخ-اااا-نه». لکنت یک اختلال سیالی روانی کلام است.

اختلالات تشدید: یک بچه شاید اختلال صدایی دارد اگر مردم با درک انچه او می گوید  مشکل دارند. این بچه ها شاید جمله را با صدای بلند و واضح شروع کنند، ولی در آخر من من کنان و آرام باشد. بعضا به نظر میرسد این بچه ها سرما خورده اند و یا تو دماغی صحبت می کنند.

اختلالات زبانی: بچه ای که با درک مردم مشکل دارد یا در قرار دادن کلمات کنار هم برای بیان افکار مشکل دارد شاید اختلال زبانی دارد.

چه کسی گفتار درمانی نیاز دارد؟

بسیاری از بچه ها به متخصصین گفتار درمانی مراجعه می کنند و این راه خوبی برای یادگیری صحبت کردن به صورت شفاف است. بعضا یک بچه یک شرایط طبی دارد که صحبت کردن را بیشتر سخت میکند. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • اختلال شنوایی
  • عضلات ضعیف در اطراف دهان
  • شکاف لب یا کام
  • برآمدگی صوتی/ خشونت صدا
  • اختلال اوتیسم
  • اختلال تنفسی
  • اختلال بلع

گفتار درمانی شبیه چیست؟

وقتی یک بچه برای اولین بار متخصص گفتار درمانی را ملاقات می‌کند یک آزمون صحبت کردن( گفتاری) خواهد داد. نگران نباشید، شبیه آزمونهای مدرسه نیست. این آزمن یک راه برای پیدا کردن نوع مشکلات گفتاری است که بچه دارد. از بچه خواسته خواهد شد تا کلمات و صداهای خاصی را بگوید. این شاید qبط شود پزشک شاید چیزهایی را در پایین آزمون بنویسد. آزمون به پزشک کمک خواهد کرد تا نیاز های بچه را شکل بدهد و تصمیم بگیرد که کدام درمانها نیاز است.

در مان مشکلات گفتاری تمرین است. اگر بچه ای با بیان یا روانگویی مشکل دارد، پزشک برای نشان دادن چگونگی تولید صدای مناسب زمان صرف خواهد کرد. پزشک صدا ها را نشان میدهد واز بچه میخواهد برای کپی از آنها تلاش کند. کپی کردن راهی که پزشک لبهایش، دهان و زبانش را برای ساخت صدای درست را حرکت میدهد.

اگر پزشک شما به شما با اختلال زبانی کمک میکند، جلسات شما کمی شبیه مدرسه به نظر میرسد. او به شما با گرامر (دستور زبان) کمک خواهد کرد- که چگونه کلمات را به طور مناسب با هم قرار بدهید برای شکل دادن جملات شفاف و افکار. اگر شما با چیزی که میشنوید مشکل دارید، شاید شما بازی هایی را بازی کنید که روی این مهارت ها کار میکنند.

درمان چقدر طول میکشد؟

برخی از درمانها کوتاه برخی طولانی هستند. که به مشکل کودکی که روی ان کار می شود وابسته است. یک بچه شاید پزشک را در هفته یک بار و یا چند بار در هفته ببیند. درمان میتواند چند هفته، چند ماه یا چند سال طول بکشد.

اگر شما مشکل گفتاری دارید، بهترین توصیه تمرین است، تمرین است، تمرین است. ایجاد زمان برای کار روی مهارتهایی که پزشک برای شما نشان میدهد. شاید صرف کمی وقت قبل خواب برای تمرین جلوی آیینه. از والدین تان بخواهید با شما کار کنند.

درست مثل حفظ کردن جدول ضرب کار سخت میخواهد.

می‌خواهید یک متخصص گفتار درمانی بشوید؟

متخصصین گفتار درمانی به دانشگاه میروند تا کارهای گفتار و چگونگی کمک به مردمی که مشکلات گفتاری دارند یاد بگیرند. برای یک متخصص گفتار درمانی بودن ، شما نیاز به فارغ التحصیلی از دانشگاه و گرفتن درجه لیسانس یا بالاتر دارید. متخصصین گفتار درمانی همچنین باید یک آزمونی را برای نشان دادن اینکه آنها کارشان را می‌دانند بگذرانند.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: