سلامت روان

قهوه چگونه حال شما را بهبود می دهد؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

همه ما انگیزه های مختلفی داریم که هر روز صبح منتظر بیدار شدن از خواب هستیم. فکر غرق شدن در یک فنجان قهوه خوشمزه برای ارتقاء روحیه ما کافی است. این خوشحالی چیزی است که علم نیز ثابت کرده است: “قهوه ما را خوشحال می کند.”

چرا قهوه ما را خوشحال می کند؟

قهوه از مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان هایی تشکیل شده است که به طور قابل توجهی در حفظ سلامتی ما نقش دارند. برخی از مواد شیمیایی موجود در یک فنجان قهوه شامل اتیل فنل است که ما را فعال و هوشیار نگه می دارد، اسید دیکافئوئلوکلینیک، که ما را از آسیب دیدن نورون ها محافظت می کند، تریگولنین، که باکتری های ایجاد کننده حفره در دهان ما را محافظت می کند و ویتامین B3 که سلول ها را دوباره زنده می کند و از زوال عقل جلوگیری می کند.

فواید سلامتی ناشی از نوشیدن قهوه از بهبود حافظه تا کاهش خطر ابتلا به سرطان گسترده است. از آنجا که یک فنجان قهوه پر از آنتی اکسیدان است، به مبارزه با التهاب کمک می کند و عملکرد مغز شما را در سطح بالایی نگه می دارد. دانشمندان دریافتند که حدود 1000 آنتی اکسیدان در دانه های قهوه فرآوری نشده وجود دارد، و صدها مورد دیگر طی فرآیند برشته شدن رشد می کنند. نشان داده شده است که قهوه حتی به بهبود اختلالات عصبی، از جمله آلزایمر نیز کمک می کند. مطالعات نشان داده است كه قهوه باعث بازیابی و ادغام حافظه می شود. کافئین زمان و سرعت واکنش مغز را بهبود می بخشد و به شما در انجام کارهای ذهنی با سرعت بالاتر کمک می کند.

تأثیر کافئین بر روی بدن

جدا از فواید کافئین بر سلامتی، ما نمی توانیم از افزایش انرژی مثبتی که صبح ها با مصرف کافئین به دست می آید، غافل شویم. با توجه به اینکه آدنوزین، نوعی ماده شیمیایی است که باعث خواب آلودگی ما می شود، کافئین به گیرنده های آن متصل می شود و آدنوزین را از انجام عملکرد خود بازمی دارد تا بدن احساس خستگی نکند. بدن پس از تحریک هوشیاری، دوپامین و گلوتامات، محرک هایی را برای شما ایجاد می کند که باعث ایجاد لذت می شوند. به عبارت دیگر، قهوه انتقال دهنده های عصبی ای در مغز تحریک می کند، که تجربه حس خوب را فعال می کنند.

تأثیرات کافئین به مغز محدود نمی شوند، شما تأثیر قهوه را در تمام بدن احساس می کنید. هنگامی که کافئین بیشتری مصرف می کنید، ضربان قلب شما سرعت می یابد و با افزایش اکسیژن بیشتر به مغز، فشار خون افزایش می یابد. در نتیجه منجر به احساسی که همه ما آن را خوب می شناسیم، می شود.

قهوه حتی می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد، زیرا کافئین پاسخ های آدرنالین را که باعث باز شدن راه های هوایی، تحریک جریان خون به عضلات و افزایش زمان واکنش می شود، تحریک می کند. از آنجا که کافئین تقویت کننده عملکرد و استقامت است، با خستگی و همچنین تقویت انقباض عضلات مبارزه می کند.

قهوه به عنوان یک ضد افسردگی

همانطور که کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند، با بالا بردن سطح دوپامین و سروتونین بدن به عنوان یک ضد افسردگی عمل می کند. مطالعات علمی که به بررسی رابطه کافئین در قهوه و افسردگی می پردازند، دریافتند که کافئین می تواند درجه افسردگی را کاهش دهد. محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد همچنین ارتباطی بین نوشیدن 2 تا 4 فنجان قهوه در روز و کاهش خطر خودکشی در بزرگسالان مشاهده کردند.

قهوه کافئین دار و قهوه بدون کافئین

ارزش غذایی قهوه بدون کافئین تقریباً مشابه قهوه کافئین دار است. برخی از ویژگی های متمایز نوشیدن قهوه به طور منظم عبارتند از: بهبود سلامت روان، افزایش متابولیسم بدن، افزایش عملکرد ورزشی و خطر کمتر آسیب کبدی. برای کسانی که به کافئین حساس تر هستند، قهوه های بدون کافئین پیشنهاد می شود.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: