اختلالات کودکان

علل افسردگی دوران کودکی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

سطوح بالینی افسردگی، صرف نظر از شکل آن، حاصل تنها یک رویداد محیطی یا یک عامل زیستی واحد نیست. با وجود این، هر کدام از این عوامل به شناخت بیشتر اختلال افسردگی کمک می کند. بیشتر پژوهش ها روی بزرگسالان انجام گرفته اند و به یکی از مدل های اصلی علی اختلالات بالینی تعلق دارند. افسردگی کودکی ممکن است به عوامل شیمیایی، زیستی، ژنتیکی و عوامل روان شناختی از جمله روان پویایی، شناختی، رفتاری،فشارهای روانی زندگی و عوامل محیطی  اجتماعی یا ترکیبی از موارد فوق مربوط باشد.

ژنتیک

شواهد گسترده نشان می دهدکه عوامل ژنتیکی در افسردگی نیز نقش دارند. بر اساس نظر هامن (1991)، افسردگی در خانواده ها جاری است. تحقیقات ژنتیکی با بررسی سوابق خانوادگی افراد افسرده، دوقلوها و فرزندخواندگان به این نتیجه رسید که در افسردگی بالینی، مولفه ژنتیک اثر قابل توجهی دارد. (اوکانر و همکاران ، 1998). در مجموع می توان گفت احتمال وراثت ژنتیکی افسردگی در زنان 40 درصد و در مردان 20 درصد می باشد. این یافته نشان می دهد فاکتورهای محیطی 60 تا 80 درصد در اختلالات خلقی نقش دارند (بیروت 1999، پلومین و همکاران، 1997).

عوامل زیست شناختی

عامل دیگر، عامل زیستی است. تغییرات ناقل عصبی از جمله کاهش سطح سروتونین در سیناپس های عصبی باعث ایجاد اختلال افسردگی اساسی می شود.

شناختی

مدل های شناختی افسردگی که به سبک های اسنادی فرد در تبیین نتایج منفی تآکید دارند، از جهات مختلف بازتاب هایی از مدل افسردگی بک (1967) هستند. بر اساس این دیدگاه، فرد افسرده نسبت به خود،جهان وآینده دید منفی دارد. مدل دیگری که همسو با این مدل است. بر ناامیدی و سبک اسنادی افسردگی زا تآکید دارد، بدین معنی که وقتی نتایج منفی بروز می کند، کودکان مستعد افسردگی نتیجه را به جنبه های ثابت، درونی و کلی خویش نسبت می دهند.

مدل های رفتاری و محیطی

در تبیین رفتاری افسردگی مشکلات فرد را در پاسخ به محیط بررسی می کنند. نتایج بیشتر پژوهش ها نشان داده اند که وقایع تنش زای زندگی توسط افراد افسرده بیشتر حس می شوند (پایکل،1982) و به نظر می رسد که رخداد و تعداد وقایع تنش زا با افسردگی کودکان به طور مثبتی رابطه دارد (مولینز و همکاران،1985). تعاملات خانوادگی و رابطه والد- فرزندی نیز عامل شروع افسردگی در ادبیات پژوهش در مورد افسردگی است (ولرو ولر،1990). امروزه مهم‌ترین دلیل برای افسردگی کودکان رفتار والدین است، چرا که بچه‌ها در سنین پایین به والدین خود وابسته‌اند و رفتار والدین می‌تواند در روحیه آنها بسیار تاثیرگذار باشد.

غیر از رفتار والدین با کودک، رفتار والدین با هم نیز می‌تواند در بروز افسردگی نقش داشته باشد، مانند دعواهای زناشویی مداوم و مقصر دانستن کودک در اختلافات خانوادگی، مطرح کردن مسائل اقتصادی در حضور کودک، آگاهی کودک از بیماری والدین به‌طوری که نگران از دست دادن والدینش شود و خود را در بیماری آنها مقصر بداند و در نهایت جدایی والدین. برخی عوامل روان‌شناختی نیز مانند نبود عزیزان و مخصوصا مرگ پدر یا مادر، از دست دادن سلامت مانند نقص عضو یا بیماری‌های مزمن و لاعلاج می‌تواند کودک شما را افسرده کند.

منبع
مشاورانه
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: