استرس

عاداتی برای کاهش استرس دنیای جدید!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

برای موفقیت و قوی ماندن در دنیایی که پر از فناوری‌های جدید و خارق‌العاده و همین‌طور پر از استرس‌ها و فشار‌های روزانه است چه باید کرد؟ دنیای افسانه‌ایی مدرن پر از حمل‌ونقل‌های سریع ارتباط‌های لحظه‌ای بسیار آسان و آسودگی بیش‌ازحد است پس چرا اینقدر داد‌و‌بیداد می‌کنیم و ناراضی هستم؟ تمامی سرعت‌ها، راحتی‌ها و آسایش‌های افسانه‌‌ایی در واقع برای ما به دردسر بدل شده‌اند. دنیای مدرن شاید از بسیاری لحاظ آسان‌تر شده باشد اما آنچه را پرورش‌مان می‌داد از دست داده‌ایم با آنچه مغز و بدنمان نیاز داشت قطع‌ رابطه کرده‌ایم و منبع فراوانی از استرس به وجود آورده‌ایم.

عادت‌های روزانه‌ای را در خودتان تقویت کنید که شما را خوشحال و موفق می‌کنند

در پایین عادت‌های روزانه‌ای آورده شده‌است که زندگی را کامل‌تر و قابل کنترل‌تر می‌کنند و برای رسیدن به کامیابی کمک‌تان خواهند کرد. ممکن است همین حالا بسیاری از این موفقیت‌ها و مهارت‌ها را داشته باشید پس اکنون می‌توانید نسبت به این چیزهای باارزش آگاه‌تر باشید. فقط ببینید که چگونه با وصل کردن خودتان به گذشته شادتر و موفق‌تر می‌شوید و چطور مغز و جسمتان سالم‌تر می‌شود و از زندگی رضایت بیش‌تری پیدا می‌کنید.

رفت‌و‌آمد‌ها

سرعت‌تان را کم کنید، از دور خارج شوید و خودتان را تکان بدهید

هر روز ورزش کنید و حرکات کششی انجام بدهید. (حتی اگر شده برای ۵ دقیقه، چون این کار خیلی موثر و مفید است.)
از پله‌ها استفاده کنید. استفاده از پله‌ها ارزشمند و نگاهی رو‌به‌جلو است. چیزی در طبقه‌ی سوم جا گذاشتید؟ از اینکه به سرعت بروید و بیاوریدش لذت ببرید.
هر زمانی که توانستید پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کنید.
برای اینکه از رفت‌آمد‌های طولانی دور باشید شغلی نزدیک به منزل‌تان پیدا کنید.
بیرون بروید یا روش‌های دیگری برای تماس با طبیعت پیدا کنید.
مدت زمانی را هر روز آهسته قدم بزنید. بعضی جا‌ها را پیاده بروید گل رُزی را بو کنید و حیوانی را نوازش کنید.
لحاظ کردنِ زمان استراحت در میان کارتان از اولویت‌هایتان باشد مطمئن باشید اینقدر احساس راحتی می‌کنید که اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوید.

ارتباطات

تماس‌های حضوری داشته باشید و بر دیدن یک‌دیگر تاکید کنید

به جای ارتباطات مجازی به زندگی و ارتباطات واقعی بپردازید و تماس‌های رو در رو داشته باشید تا آرامش را لمس کنید.
به یاد داشته باشید زندگی با خانواده مزایای اجتماعی و عاطفی زیادی دارد.
تعطیلات را با کسانی که عاشقشان هستید بگذرانید مسافرت بروید و به آنها سر بزنید. این کار موجب می‌شود تعاملات اجتماعی‌تان افزایش پیدا کند و همینطور باعث می‌شود خاطرات‌تان را مرور کنید.
با افرادی دمخور باشید که دلسوز و مهربانند و از ارتباط با شما خوشحال می‌شوند.
درخت و گل و گیاه بکارید. به این ترتیب می‌توانید در محله‌ی خودتان، در عبادت‌گاه‌ها، محل کار یا در باشگاه‌های اجتماعی به گسترش و نگهداری فضای سبز کمک کنید.
برای دور هم بودن همیشه برنامه و زمان بگذارید مثلا چهارشنبه‌ها بازی بولینگ و شنبه‌ها گردش. اینطوری راحت می‌توانید هر هفته برنامه‌های‌تان را تنظیم کنید.
زمانی را با یک حیوان خانگی بگذزانید این کار برای سلامت جسم و روحتان مفید است.

راحتی

از کارهای سخت لذت ببرید و خوراکی‌های خوب و پرانرژی‌ای که خودتان درست کرده‌اید بخورید

روز را با یک روال آرام شروع کنید مثلا با یک تنفس عمیق و یک صبحانه‌ی خوب.
نیم ساعت پس از بیدار شدن خوراکی‌تان را بخورید و هر سه چهار ساعت در طول روز انرژی و سطح قند خونتان را ثابت نگه دارید. و از «حالت قحطی» که به جای سوزاندن چربی، بدنتان را پر از چربی می‌کند جلوگیری کنید.
خوراکی‌های مقوی‌ بخورید که به شما انرژی می‌دهند و برای بدنتان خاصیت دارویی دارند.
باغچه‌ای درست کنید. این کار مزایای زیادی برای سلامتی، مغز، رفتار، سطح استرس، تمرکز و تغذیه‌تان دارد. باغبانی و پرورش گل و گیاه خطر ابتلا به فراموشی و زوال عقل را کاهش می‌دهد. همچنین پرورش گیاه و درخت‌کاری علاوه بر اینکه نیازتان به خرید از فروشگاه‌ها کم می‌کند باعث احساس شادی و رضایتمندی در شما می‌شود.
خوراکی‌های مقوی‌ای بخورید که گرمازدگی را برطرف، قند خون را تثبیت، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت و هورمون‌هایتان را متعادل کرده و به سلامت دستگاه گوراش‌تان کمک می‌کنند.
وعده‌های خوراکی‌تان را خودتان آماده کنید. پخت‌و‌پز از کارهای باارزش است این کار حیاتی را می‌توانید هر روز برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید انجام دهید. هنر پر طعم و رنگ آشپزی را یاد بگیرید.
برای هر لقمه کمی صبر کنید شما برای این وعده‌ی خوراکی زحمت کشیده‌اید پس سزاوار است که از آن لذت ببرید. شکل و شمایلش را ببینید بویش کنید احساسش کنید صداهایش را بشنوید و مزه‌ی لذیذش را بچشید. اگر یک وعده‌ی خوراکی خوشمزه را با دوستانتان میل کنید تعامل اجتماعی‌تان را افزایش می‌دهید و از دور‌ هم بودن و صرف غذا بسیار لذت می‌برید.
برای مواقع ضروری ابزارهای مکانیکی و وسایل شستشو داشته باشید. از ماهیچه‌هایتان استفاده کنید و منزلتان را خودتان تمیز و مرتب کنید این کارها موجب می‌شوند گوش، مغز، ریه و اعصابتان سالم بمانند.
سعی کنید از چندشغله بودن که برای سلامتی و بهره‌وری‌تان مضر است دوری کنید. به جای اینکه چند شغل داشته باشید گلدان و ماهیتابه‌تان را بشویید گرمی آب صابون را حس کنید و از یک تمیزکاریِ خوب لذت ‌ببرید. همچنین لباس‌ها را قشنگ تا کنید و از تار و پود‌ها و رنگ‌ها لذت ببرید.‌
فعالیت‌های باارزشی مثل پیاده‌روی، خانه‌داری و انجام کارهای حیاط باعث می‌شوند بدنتان تحرک داشته باشد.

آسایش

از منابع انرژی آگاهانه استفاده کنید و قدر این منابع باارزش را بدانید. با استفاده‌ی آگاهانه و قدرشناسی از زندگی لذت ببرید

در زمستان ترموستات را روی درجه‌ی کمتر و در تابستان روی درجه‌ی بالاتر تنظیم کنید. در هر فصل لباس متناسب با آن فصل را بپوشید. تطبیق دادن خود با فصل‌ها دمای بدنتان را با دمای بیرون تنظیم می‌کند. همچنین همگامی با طبیعت باعث تقویت ایمنی و سلامتی بدنتان می‌شود. (علاوه‌بر‌این، واقعا چرا اصرار داریم دمای اتاق را در زمستان آنقدر زیاد کنیم که تیشرت‌های تابستانی بپوشیم یا در تابستان دما را آنقدر کم کنیم که مجبور شویم ژاکت‌های زمستانی به تن کنیم؟)
به جای اینکه خیلی بی‌احساس بایستید و آب هدر برود آن را آگاهانه مصرف کنید. استفاده از آب و صابونِ کمتر موجب حفظ میکروبیوم پوست‌تان می‌شود. کمتر و درست‌تر استفاده کنید نه به این دلیل که شخص شما موجب تغییراتی در این سیاره می‌شود بلکه چون دارید از یک منبع باارزش انرژی استفاده می‌کنید باید قدرش را بدانید.
در حیاط‌تان گیاهان بومی پرورش دهید. گیاهان بومی نیاز به آب کمتری دارند کود کمتری مصرف می‌کنند و کمتر نیاز به هرس کردن دارند. همینطور این گیاهان هزینه‌ی کمتری دارند و آلودگی کمتری هم تولید می‌کنند.
زمان نشستن پای صفحه‌نمایش‌ها را کم کنید. تماشای تلوزیون را کم کنید یا اصلا کنار بگذارید. همچنین لامپ‌ها و صفحه‌نمایش‌ها را قبل خواب خاموش کنید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید. در واقع محرومیت از خواب ویران‌کننده‌ترین چیز برای از بین بردن رفاه‌تان است. خواب خوب و کافی باعث تقویت تمرکز و حافظه، حفظ سلامت عاطفی، تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید هورمون‌هایی می‌شود که در تنظیم اشتها نقش دارند.
سعی کنید این عادت‌ها را در خودتان ایجاد کنید و به فراموشی نسپارید. این عادات خوب کیفیت زندگی‌تان را تغیر می‌دهند و زندگی شادی برایتان به ارمغان می‌آورند. همچنین مغز، جسم، روح و روان‌تان هم از شما بابت این عادت‌ها و رفتار‌های سالم و زندگی شادتان سپاسگذار خواهند بود.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: