مسائل جنسی

سکس تراپ کیست و چه کسانی به مشاوره ی جنسی نیاز دارند؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

سکسولوژی یا همان “علم مطالعه جنسیت”  عبارتست از رفع تخصصی گرفتاری ها و مشکلاتی که فرد در رابطه با رفتار جنسی خود و یا شریک جنسی خود دارا می باشد.

این نوع خاصی از روان درمانی متمرکز بر مسایل جنسی مراجعه کنندگان است.

در این روش، درمانگر آموزش دیده  در حوزه ی مسایل جنسی، به بررسی دقیق و ساختار یافته ی مشکلات درون فردی و بین فردی افراد در روابط جنسی شان می پردازد و این هدف را دنبال می کند که زوجین و یا شرکای جنسی بتوانند از روابط جنسی، لذت بیشتری را کسب کنند.

مراجعه کنندگان به سکس تراپ می توانند زوجینی باشند که در روابط جنسی شان دچار مشکل شده اند و یا افراد مجردی که دغدغه ها و نگرانی های درخصوص ارتباط جنسی و کم و کیف آن دارند.

موارد استفاده ی سکس تراپی چیست؟

  1. نداشتن میل جنسی
    اگر مدتی است میل جنسی تان را از دست داده اید و یا از روابط جنسی به اندازه ی قبل لذت نمی برید، لازم است تا ریشه های روانی مساله تان به طور دقیق تر بررسی شود.
    متخصص سکس تراپ به شما کمک می کند تا روابط تان را مورد بازبینی قرار دهید و کنش های جنسی تان را مدیریت کنید.
  2. اختلاف در روابط جنسی
    در صورتی که شما و همسرتان در برقراری روابط جنسی انتظارات و خواسته های متفاوتی دارید و عدم توافق در مورد آن ها زندگی تان را دچار مشکل کرده است، شامل این مورد می شوید.
  3. مقاربت دردناک
    در یک رابطه ی جنسی طبیعی، شما می توانید با شریک جنسی تان راحت باشید و از مقابت، لذت ببرید.
    در صورتی که برقراری رابطه برای شما توام با درد و ناراحتی باشد، علاوه بر لزوم بررسی های پزشکی، معاینه ی روانشناختی از طریق یک سکس تراپ نیز جزء ضرورت هاست.
  4. اعتیاد جنسی
    اعتیاد جنسی اقسام مختلفی مانند اعتیادبه برقراری رابطه با شرکای جنسی مختلف، عادت به سبک های خاص و متفاوتی از روابط جنسی دارد که عملکرد فرد را مختل می کند و نیازمند درمان است.
  5. عدم تجربه ی ارگاسم در زنان، زود انزالی و یا دیر انزالی در مردان
  6. پارافیلیا یا انحراف جنسی
    در صورتی که فرد علاقمند به برقراری رابطه جنسی با افراد از طریق آزار و اذیت و یا مجبور کردن آن ها باشد، دلایل انحاراف جنسی از طریق سکس تراپی قابل بررسی است.
  7. تمایلات همجنس گرایانه

البته باید گفت سکس‌تراپی فقط محدود به این مسائل نمی‌شود. حتی افراد سالم نیز می توانند به منظور مراقبت از سلامت جنسی و افزایش آگاهی های جنسی خود به متخصص سکس تراپ مراجعه کنند و کیفیت زندگی شان را بیشتر کنند.

چگونه یک سکس تراپ خوب را انتخاب کنیم؟

درمانگر آموزش دیده در حوزه ی مسایل جنسی که عموما روانشناس و یا روانپزشک است، در طی جلسات درمنای به شما کمک می کند تا در مورد آنچه نارضایتی جنسی را ایجاد کرده است صحبت کنید.

سکس تراپ کیست و چه کسانی به مشاوره ی جنسی نیاز دارند؟

درمانگر از روش های گفت و گویی استفاده می کند و ممکن است به شما تمرین هایی جهت اجرا در منزل نیز بدهد.

کلیه ی تمرین های تماس جسمی در محیط خانه تجویز می شود و شما به انجام تمرینی در محیط جلسه مجبور نخواهید شد.

سکس تراپی چه محدویت هایی دارد؟

باتوجه به شرایط فرهنگی، ممکن است عده ای از افراد از مراجعه به سکس تراپ و صحبت در مورد مسایل جنسی شان احساس خوبی نداشته باشند.

ممکن است شما احساس کنید برای صحبت کردن با یک مشاور همجنس راحت تر هستید و یا صحبت با سکس تراپ ممکن است ارزش های شخصی تان را به چالش بکشد.

با این حال، درمانگران جنسی از طریق آموزش های تخصصی طی شده می توانند به شما کمک کنند تا درمانی متناسب با شرایط ارزشی، فرهنگی و اخلاقی خود دریافت کنید و رضایت جنسی بیشتری را تجربه کنید.

خوب است بدانید که سکسولوژی مدرن امروزی ترکیبی از زمینه های متفاوتی مانند روانشناسی، آمار، بیولوژی، جامعه شناسی، آسیب­شناسی و مردم شناسی است و بیش از آنکه در پی تایید و یا تکذیب رفتار جنسی باشد در پی ریشه یابی علل رفتار و عوامل موثر بر این رفتار می باشد.

بنابراین می توانید با خیال راحت به درمانگر جنسی مراجعه کنید و با ریشه یابی مسایل تان، کیفیت زندگی بیشتری را تجربه کنند.

 

منبع
verywell
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: