اختلالات روانی

زیر باران راه نباید رفت؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

پلوویوفوبيا: نشانه ها، علل و درمان

تا به حال اسم پلوويوفوبیا را شنیده اید؟

افرادی که به این مشکل دچارند از هر چیزی که مرتبط با باران باشد ترس شدیدی دارند.

فوبیا برای مبتلایان تجربه وحشتناکی است به نحوی که بیماران سعی میکنند به هر نحوی از موقعیتهایی که ممکن است با محرک ترس روبرو شوند، دوری کنند. در مورد برخی محرکها این کار شدنی است و آسیبی به زندگی فرد نمی زند ولی در مورد برخی دیگر این امکان وجود ندارد. افراد مبتلا به باران هراسی یا ( Pluviophobia) نمی توانند از محرک ترس خود دوری کنند.

افراد مبتلا به باران هراسی از هرچیزی که به باران مربوط باشد مانند طوفان، رعد و برق و رگبار هراس دارند.

این ترس زندگی فرد را تحت شعاع قرار می دهد زیرا محرک آن موضوعی فراگیر است. اسم دیگر این

اختلال اومبروفوبیا ( Omberophobia) است.

نشانه های باران هراسی

 به طور کلی وقتی فردی درگیر فوبیا است، سیستم عصبی او به گونه ای پاسخ می دهد که گویا با یک تهدید واقعی مواجه شده است. بسته به شدت فوبیا، افراد میزان متفاوتی از ترس را تجربه میکنند که نهایت آن، حملات پنیک است.

شایع ترین نشانه های فوبیا عبارتند از:

مشکلات دستگاه گوارش

تاکیکاردی

فشار در قفسه سینه و سر

سرگیجه

سردرد

مشکلات تنفسی

سطح اضطراب فرد وابسته به محرک است. در مورد باران هراسی بطور مثال، فرد از تجربه یک باران ملایم و یک رگبار، سطح یکسانی از اضطراب را تجربه نمی کند.

دلایل باران هراسی

این اختلال می تواند هر کسی را درگیر کند. در واقع هیچ پیش بینی برای این اختلال وجود ندارد.

دکتر بادوس می گوید: افرادی که تجربیات ناخوشایند در باران ش دید و یا طوفان داشتند(مانند دیگر انواع فوبیا) ممکن است به باران هراسی مبتلا شوند. در مورد باران هراسی فرد در هنگام مواجهه با پدیده های طبیعی مرتبط با باران آسیب پذیر می شود. برای این گروه، باران به همراه عدم کنترل و ترس تداعی می شود. هر زمانی که فرد با محرکهای فوبیک روبرو شود، این تداعی ها مجددا زنده می شوند.

درمان باران هراسی

 اگر فردی از باران هراسی رنج ببرد، اولین قدم مراجعه به روانشناس است تا شدت اختلال ارزیابی شود. بعنوان روانشناس، باید محرک های اصلی را شناسایی کنید و واکنش فرد را نسبت به آن ارزیابی کنید. سپس همانند دیگر انواع فوبيا باید طرح درمان مناسب برای آن ریخته شود. معمولا درمانگران از مواجهه س ازی و یا بازداری از پاسخ برای درمان باران هراسی استفاده می کنند. در این نوع درمان فرد را به آرامی با محرک هراس انگیز روبرو می کنند تا از میزان هراسش کم شود. در ابتدا، مواجهه در زمانهای کم انجام میگیرد و س پس زمان آن اندک اندک افزایش می یابد.

 با تکرار روبرو شدن با ترس، مغز فرد در می یابد که ترس او غیر منطقی است. در مجموع، باران هراسی، افراد را بیشتر از دیگر فوبیاها تحت تاثیر قرار می دهد چرا که از باران راه فراری نیست. بنابراین باید هرچه زودتر افراد را برای رفتن به سمت درمان تشویق کرد.

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: