مهارت های زندگی

زمانی برای توسعه فردی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

ما در حال حاضر این واقعیت را می دانیم که یادگیری یک فرایند مادام العمر حفظ تغییرات است. و این وظیفه بر دوش ماست که به مردم آموزش دهیم چگونه یاد بگیرند.

پیت دراگر – مشاوره مدیریت و نویسنده

چقدر زمان به یادگیری مهارت های جدید تخصیص می دهید؟ قطعا شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر علاقه وافری به یادگیری دارید، ولی زمان لازم برای اینکار را ندارید. چگونه می توان با این وضعیت دانش خود را افزایش داد؟

چرا باید زمانی را به توسعه حرفه ای تخصیص دهیم؟

اگر شما مدیر باشید از اهمیت این موضوع با خبر هستید که آموزش برای اعضای تیم شما چقدر ضروری است. اما برای خود شما چی؟ دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود یادگیری از الویت های شما نباشد. حجم کار یکی از دلایل روشن است. با این همه دغدغه و کاری که دارید به نظر می رسد زمانی برای یادگیری باقی نمی ماند.

دلیل دیگر می تواند این باشد که شاید اگر زمان خود را صرف یادگیری کنید عذاب وجدان بگیرید! زمانی که می توانید صرف با خانواده بودن و کارهای دیگر بکنید. شاید بسیار سخت باشد تا یادگیری جزئی از برنامه روتین زندگی شما باشد و بتوانید به لیست کارهای خود اضافه کنید.

عدم تخصیص زمان به یادگیری باعث می شود شما در زمینه شغلی خود اعتماد به نفس کافی نداشته باشید و این دغدغه ذهنی را داشته باشید که در حیطه تخصصی خود به روز نیستید و در نتیجه ناامید شوید. این موضوع زمانی که دیگران زمان برای یادگیری صرف می کنند و ممکن است در محل کار از شما جلو بزنند، بدتر است.

هنگامی که یادگیری یکی از الویت های شما باشد، ارزش شما در سازمان بیشتر می شود و همچنین شما به عنوان یک فرد حرفه ای شهرت پیدا می کنید.

یادگیری مداوم می تواند به متخصص شدن شما در آن حیطه کمک شایانی کند. در این صورت مدیران، همکاران و اعضای تیم بیشتر به نظرات شما احترام می گذارند. این موضوع می تواند در تسهیل کار شما و گرفتن پروؤه های کاری کمک کند.

راهبردهای یادگیری شخصی

شکی نیست که شما باید برنامه یادگیری شخصی برای خود ایجاد کنید. اما چگونه؟

تعیین اهداف یادگیری

اگر ندانید که چه چیزی را با چه هدفی یاد می گیرید قطعا انگیزه کافی برای یادگیری آن نیز نخواهید داشت. بنابراین بسیار مهم است که در ابتدا مشخص کنید هدف از یادگیری چیست؟ در پی یادگیری چه چیزی به دست خواهید آورد؟ و اینکه چقدر زمان برای یادگیری اختصاص می دهید.

بسیار مهم است تا اهداف یادگیری واقع بینانه ای برای خود ترسیم کنید. و اهداف بلند مدت یادگیری را به اهداف کوتاه مدت تر تقسیم کنید و آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. سپس ای تصویر را تجسم کنید که چگونه این یادگیری می تواند بر زندگی شما تاثیر گذار باشد. این تصاویر را یادداشت کنید تا دلیل صرف زمان برای یادگیری برای شما مشخص باشد.

شناسایی موانع

قدم بعدی شناسایی موانعی است که باعث می شود یادگیری در برنامه روزانه شما جایی نداشته باشد. برای مثال تصور کنید که با خود قرار گذاشته اید که نیم ساعت در هفته آینده به خواندن کتاب اختصاص دهید. یک مانع می تواند این باشد که به محض ورود به خانه فرزندتان از شما بخواهد که با او بازی کنید. شما نیاز است از اهمیت اینکه چرا باید در حال حاضر این کتاب را مطالعه کنید، به آنها توضیح دهید. و بگویید که در اسرع وقت بعد از مطالعه کتاب با آنها بازی خواهید کرد.

کوچک فکر کن

همه ما فکر می کنیم ما به یک زمان مفصل برای یادگیری نیاز داریم! اما اگر بتوانید به طور موثر تمرکز کنید زمان های کوتاه همان کارایی را دارند. کلید یادگیری موثر، استفاده موثر از کوتاه ترین زمان ها است. به لیست کارهای خود نگاه بیاندازید و ببینید در زمانی که فرصت دارید کدام یک قابل دسترس است. اطمینان حاصل کنید که حواستان پرت نمی شود. محرک های مزاحم را دور کنید. حتی اگر ده دقیقه زمان دارید، آن را به یادگیری اختصاص دهید.

در بهترین حالت خود یاد بگیرید

بسیاری از مردم زمان یادگیری خود را زمانی تنظیم می کنند که همه چیز و همه کارها را تمتم کرده باشند. زمان یادگیری خود را در خسته ترین حالت خود انتخاب می کنید؟

هر کسی افت و خیز های زیادی در سطح انرژی خود در طول روز دارد. بسیار واضح است که یادگیری نیازمند فکر باز و انرژی بالا است. زمانی از روز را انتخاب کنید که سطح انرژی شما در بالاترین سطح باشد.

یادگیری را به یک عادت تبدیل کنید

زمانی یادگیری به یک فرایند مداوم تبدیل می شود که تبدیل به یک عادت شده باشد. هر عادت خوبی نیاز به نظم دارد. به برنامه روزانه خود نگاه کنید. هر روز زمان مشخصی را به یادگیری تخصیص دهید. مثلا قبل از خواب، یا قبل از ناهار خوردن را به یادگیری اختصاص دهید. در ابتدا با دامنه زمانی کوتاهی شروع کنید و به خود پاداش دهید. برای مثال بگویید که برای دو هفته آینده هر شب مطالعه خواهید کرد، و اگر این کار را بکنید به خود پاداش خواهید داد. همیشه اولین مرحله شروع هر کاری سخت است. پس از آن دامنه زمانی را طولانی تر کنید.

همیشه این را به خاطر داشته باشید که عادات با صرف زمان و پشتکار ایجاد می شوند.

سبک یادگیری درستی انتخاب کنید

آیا می دانید با کدام شیوه یادگیری بهترین عملکرد را دارید؟ برای مثال برخی افراد زمانی بهتر یاد می گیرند که از مطالب یادداشت برداری می کنند. برخی زمانی بهتر یاد می گیرند که خود درگیر آن کار باشند و برخی دیگر با شکل و نمودار بهتر یاد می گیرند. بسیار مهم است که سبک یادگیری خود را بشناسید و از آن استفاده کنید.

مشارکت

ساده ترین راه برای ارتقاء یادگیری مشارکت با دیگران است. دیگرانی که در یادگیری با شما هدف یکسانی دارند و می توانید از آنها کمک و مشاوره بگیرید.

بهترین کار این است که در کنار یادگیری فردی در یک کلاس عضو شوید. همچنین می توانید در لینکدین یا شبکه های اجتماعی دیگر در حیطه حرفه ای خود به اشتراک مباحث یادگیری بپردازید. همچنین می توانید در جمع همکاران خود به بحث علمی بپردازید یا یک گروه مطالعاتی کوچک تشکیل دهید.

محول کردن وظایف

در یک روز پرمشغله شما چکاری انجام خواهید داد؟ آیا مطالعه کردن را کنار می گذارید؟ در این صورت شما باید وظایفتان را محول کنید و به یادگیری بپردازید. استخدام کردن شخصی برای انجام کارهای شما شاید عجیب به نظر برسد ولی قطعا چیزی که بدست می آورید بیش از چیزی است که از دست می دهید. حتی در مقام یک مسئول می توانید کارهایی که از عهده دیگران بر می آید را محول کنید.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: