خودآگاهی

خاطره نویسی و ثبت رویدادها

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

در دفتر خاطرات فکرها، احساسات و نظرهای‌ شخصی شما درباره‌ی کار، مدرسه و هر آنچه فکرش را بکنید، ثبت می‌شود. دفتر خاطرات یا روزنوشت برای ثبت موضوعات مختلفی مانند تغذیه، بهداشت و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی و شغلی استفاده‌ می‌شود. البته دفتر خاطرات شما لزوما نباید به یکی از موضوعات اشاره شده اختصاص داشته‌ باشد بلکه این امر کاملا به شما بستگی دارد که چه موضوعی را برای نوشتن انتخاب می‌کنید. اگر سابقه‌ی خاطره نویسی ندارید و هنوز هم درباره‌ی آنچه می‌خواهید بنویسید، تصمیم نگرفته‌اید، اشکالی ندارد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا از لحظه‌هایی که در روند نوشتن به بن‌بست خورده‌اید، به‌راحتی عبور کنید. نکات این مقاله به شما انگیزه می‌دهد تا با موفقیت در مسیر نویسندگی گام بردارید و خاطره نویسی را به شکل اصولی یاد بگیرید.

چطور خاطره بنویسیم؟

آنچه همه‌ی ما برای شروع و استمرار در خاطره نویسی به آن نیاز داریم، اشتیاقی سوزان است. موضوعاتی را که مورد علاقه‌‌ی شما هستند، در روزنوشت‌ها منعکس کنید. اگر هنوز موضوع مورد علاقه‌‌ی خود را پیدا نکرده‌اید، قلم به‌دست بگیرید و خودتان را به اولین کلمات روی کاغذ بسپارید، سپس مشاهده کنید که کلمات شما را به کدام سمت می‌کشانند. همچنین تعیین کردن بازه‌ی زمانی در اولین تجربه‌ی نویسندگی بسیار مفید خواهد بود. ساعت را روی زمانی حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تنظیم کنید و شروع به نوشتن کنید. خاطره نویسی به‌طور مستمر، موجب پیشرفت تدریجی شما را در نوشتن می‌شود. نوشتن طولانی‌مدت به شما این امکان را خواهد داد تا به عقب برگردید و روند تغییر افکار و سبک نوشتاری‌تان را ملاحظه کنید. وقتی نوشته‌های پیشین را مرور می‌کنید مطمئنا از خودتان تشکر خواهید کرد، چرا که پخته‌شدن قلم‌تان به‌وضوح مشهود خواهد‌ بود. بهترین زمان برای شروع، همین لحظه‌ای است که در آن قرار گرفته‌ایم، از همین لحظه نوشتن را شروع کنید!

۸ نکته‌ای که در شروع خاطره نویسی باید رعایت شود

نوشتن، کاری دشوار و آغاز نوشتن، سخت‌ترین قسمت آن است. اگر نمی‌دانید که چطور باید نوشته‌تان را شروع کنید، نگران نشوید. شما می‌توانید نوشته‌تان را هرطور که دوست دارید شروع کنید. حتی می‌توانید درباره‌ی اینکه سوژه‌ای برای نوشتن پیدا نکردید، بنویسید. فقط کافی است اولین کلمات روی صفحه‌ی کاغذ جاری شود، از آن به بعد اگر هم بخواهید، نمی‌توانید جلوی فوران احساسات‌تان را بگیرید.

۱. برای نوشتن تصمیم قاطع بگیرید

اول از همه باید تکلیف‌تان را با نوشتن روشن کنید. آیا تصمیم‌تان قطعی است. تصمیم‌گیری قاطع درباره‌ی نوشتن، شروع خاطره نویسی را آسان می‌کند.

۲. درباره‌ی چه موضوعی می‌خواهید بنویسید

تصمیم‌گیری برای خاطره نویسی، قطعا سخت‌ترین و در عین حال مهم‌ترین قسمت آن است. اگر یادداشت‌ روزانه‌ی شما اختصاص به موضوع خاصی دارد، به موضوعاتی بپردازید که در طول روز به طریقی شما را به چالش کشیده است. اختیار با شماست که برای هر موضوعی، دفتری جداگانه اختصاص بدهید یا فقط یک دفتر خاطرات داشته‌ باشید که همه‌ی موضوعات مورد علاقه‌تان را در بر بگیرد. به‌طور کلی یادداشت‌های روزانه شامل نظرهای شخصی و خصوصی هستند و همین‌طور بهترین روش برای حفظ تغییر و تحول عقیده‌های شخصی درباره‌ی موضوعاتی‌ که به آنها علاقه دارید. از جمله موضوعات دفترهای خاطرات عبارتند از:

غذا؛
مد؛
سفر؛
ورزش؛
شغل؛
مدرسه؛
رؤیاها؛
دوستان؛
خانواده.
البته این‌ موارد فقط تعداد انگشت‌شماری از موضوعاتی هستند که می‌توانید درباره‌ی آنها بنویسید. اما اگر ترجیح می‌دهید یادداشت‌های روزانه‌تان درباره‌ی همه‌ی موضوعات باشد. انتخاب با شماست!

۳. برای نوشتن برنامه‌ ریزی کنید

نوشتن یادداشت روزانه مستلزم این است که به‌طور مستمر بنویسید، اما این امر به شما بستگی دارد که چه زمان‌هایی را به نوشتن اختصاص بدهید، مثلا یک‌بار در روز یا یک‌بار در هفته. به هر حال باید برای نوشتن برنامه‌ریزی کنید و متعهد به انجام آن باشید. خیلی مهم است که خاطره نویسی یکی از کارهای معمول شما در طول روز باشد بعد از انتخاب موضوع، برنامه‌ریزی زمانی برای خاطره نویسی در اولویت قرار دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید در دفتر خاطرات‌تان به موضوعات عمومی بپردازید، بهتر است موضوعات مورد نظرتان را در زمان‌های مشخصی مانند هر روز قبل از خواب، بنویسید. اگر می‌خواهید به موضوعات خاصی مثل غذا بپردازید، بهتر است زمانی دست به قلم شوید که در حال غذا پختن یا پیدا کردن دستور پخت جدید برای غذای خاصی هستید.

۴. محدودیت زمانی قائل شوید

وقتی در حال خاطره نویسی هستید، گاهی آن‌قدر در بیان احساسات غرق می‌شوید که گذشت زمان را حس نمی‌کنید. زیادنویسی همیشه ناخوشایند است. تعیین زمان برای نوشتن، یکی از روش‌های مختصر‌نویسی است. مدت زمانی که به نوشتن اختصاص می‌دهید، بستگی به خودتان دارد. بعضی وقت‌ها نیم ساعت و برخی اوقات یک ساعت ایده‌آل است. اگر زمان بیشتری برای نوشتن نیاز دارید، صاحب اختیار هستید.

۵. یادداشت‌ها را تاریخ‌گذاری کنید

یادداشت روزانه، شما را قادر می‌سازد تا به عقب برگردید و روند پیشرفت خود را در طول زمان ملاحظه کنید. خیلی مهم است که یادداشت‌هایتان تاریخ‌گذاری شده باشد.

۶. مقدمه‌ای برای یادداشت‌های روزانه بنویسید

سعی کنید برای یادداشت‌های روزانه، مقدمه‌ای بنویسید که با محتوای یادداشت، ارتباط موضوعی داشته‌ باشد. آنچه را مهم است در نوشته‌هایتان منعکس کنید. در حین نوشتن خودتان را سانسور نکنید، خودتان باشید و صادقانه بنویسید.

۷. چنان وانمود کنید که گویا دارید برای دوستی قابل اعتماد می‌نویسید

اگر سردرگم هستید و چگونگی خاطره نویسی را نمی‌دانید، بهترین روش این است که طوری وانمود کنید گویا در حال صحبت کردن با بهترین دوست‌تان هستید. این روش مختص به نوشته‌های خصوصی است. در حال نوشتن باید احساس راحتی کنید طوری که گویی در حال درد و‌ دل کردن با کسی هستید که شریک غم و شادی‌ شماست. دفتر خاطرات هم می‌تواند بهترین‌ دوست شما باشد. استفاده از این روش شما را به سبک شخصی‌تان در نوشتن هدایت می‌کند. هدف خاطره نویسی این است که موضوعات مورد نظر نویسنده در کمال صداقت و صمیمیت مطرح شود، چنان‌که گویی شما از طریق واژه‌ها با بهترین دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان گفت‌وگو می‌کنید.

۸. با نوشتن تفریح کنید

نوشتن خاطرات روزانه، کار دشوار یا مسئولیت سنگینی نیست، می‌توانید بهترین لحظات زندگی‌تان را در حین نوشتن، تجربه کنید. خاطره نویسی می‌تواند مایه‌ی آرامش شما باشد. دفتر خاطرات جایی برای خلاقیت و تفکر است، مکانی برای اینکه فکرهایتان بدون ترس از قضاوت‌شدن مطرح شوند. خاطرات خود را از بین موضوعاتی انتخاب کنید که توجه شما را جلب کرده‌اند و شما را به هیجان می‌آورند. تا وقتی از نوشتن لذت می‌برید، هرگز از آن سیر نخواهید شد.

نوشتن محتوای دفتر خاطرات

محتوای دفتر خاطرات شما می‌تواند بلند، کوتاه، تخصصی و عمومی باشد. حواس‌تان باشد، هر موضوعی که برای نوشتن انتخاب می‌کنید، باید مرتبط با محتوای درون آن باشد. محتوای دفتر خاطرات باید در قالب روایت‌هایی کوتاه‌ نوشته‌ شود. به ۸ نکته‌ی زیر در نوشتن محتوا دقت کنید:

۱. فکرهایتان را جمع‌بندی کنید

چند دقیقه‌ای قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، دربار‌ی محتوای روزنوشت‌تان تصمیم بگیرید. خوشبختانه قبلا درباره‌ی موضوع یادداشت‌های روزانه‌تان فکر کرده‌اید، حالا نوبت این است درباره‌ی‌ عنوان‌هایی که به‌صورت تخصصی قصد نوشتن‌شان را دارید عمیق‌تر فکر کنید.

۲. از خودتان سؤال بپرسید

برای شروع یادداشت روزانه از خودتان سؤال بپرسید:

امروز می‌خواهید چه‌ چیزی یاد بگیرید؟
چه‌ چیزی را می‌خواهید کامل کنید؟
قصد دارید چه‌ چیزی را درست کنید؟
چه احساسی دارید؟
این سؤالات یا به زندگی عمومی‌ یا قسمتی از زندگی تخصصی‌تان مرتبط است. به عمیق‌ترین لایه‌های وجودی‌تان بروید و سؤالات چالش‌برانگیزی بپرسید.

۳. سؤال‌ها را جواب بدهید

محتوای دفتر خاطرات شما، در واقع جواب‌های شما به سؤالاتی است که از خودتان پرسیده‌اید. این روش وقتی جواب می‌دهد که نمی‌دانید درباره‌ی چه چیزی بنویسید.

۴. قالبی برای نوشته‌ها انتخاب کنید

محتوای دفتر خاطرات در قالب‌های مختلفی عرضه می‌شود، انتخاب قالب بستگی به آنچه می‌نویسید دارد. ممکن است در حال تهیه کردن فهرستی از چیزهایی هستید که در آینده می‌خواهید کامل کنید یا در حال نوشتن مکالمه‌ای هستید که قبلا تجربه‌اش کرده‌اید یا حتی مکالمه‌ای که واقعیت خارجی ندارد و زاییده‌ی قوه‌ی تخیل شماست. ممکن است محتوای دفتر خاطرات‌تان فکرهایی باشد که آن روز ذهن‌تان را درگیر کرده است. بعضی افراد مایل هستند در یادداشت‌هایی کوتاه فکرهایشان را بیان کنند و برخی دیگر دوست دارند از طریق پاراگراف‌هایی با جرئیاتی مفصل اظهار نظر کنند. تصمیم بگیرید کدام‌یک را بیشتر دوست دارید و کدام‌یک برای‌تان جذاب‌تر است.

۵. در نوشتن تنوع‌طلب باشید

سعی کنید متنوع بنویسید؛ در این صورت هیچ‌وقت کسل نمی‌شوید. اگر یادداشت‌های مختلفی پیرامون موضوع خاصی می‌نویسید حواس‌تان باشد که محتوای آنها تکراری نباشد. تنوع در محتوای دفتر خاطرات، پیشرفت شما و آنچه را یاد گرفته‌اید برجسته می‌کند.

۶. به خودتان سخت نگیرید

دفتر یادداشت روزانه‌ی شما منطقه‌ای آزاد از قضاوت‌هاست. کمال‌ گرایی را رها کنید. به کلمات اجازه بدهید تا خودنمایی کنند.

۷. توالی فکرهایتان را حفظ کنید

ثبت تاریخ قبل از نوشتن یادداشت‌ به شما امکان می‌دهد تا بدانید یادداشت‌ها متعلق به چه دوره‌ای هستند. با ثبت تاریخ، توالی فکرهایتان نیز حفظ می‌شود. در صورتی که درباره‌ی موضوعات بیشتری بنویسید، دفتر خاطرات شما به مثابه‌ی سفری جذاب خواهد بود که شما شروع‌کننده‌ی آن هستید. سعی کنید روایت‌های قابل پیگیری را نیز در یادداشت‌ها وارد کنید. برای مثال درباره‌ی وقایعی که برای‌تان اتفاق می‌افتد بنویسید آن هم با حفظ ترتیب توالی‌شان. این کار موجب انسجام خاطرات‌تان خواهد شد.

۸. از تصاویر هم استفاده کنید

اگر دفتر خاطرات شما دیجیتالی است، می‌توانید در نوشته‌های خود علاوه‌بر کلمات، از تصاویر هم بهره ببرید. با اضافه کردن برخی از تصاویر به دفتر خاطرات دیجیتالی خود، بهتر می‌توانید به مرور خاطرات گذشته بپردازید.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: