مهارت های زندگی

حل مسئله چیست؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

مشکلات، شانس هایی در لباس کار هستند.

هنری کیسر

داشتن مهارت حل مسئله قوی تفاوت های زیادی در زندگی شخصی و حرفه ای شما ایجاد می کند.

مشکلات در بطن و ذات زندگی فردی و شغلی است. آیا خودتان با مشکل روبرو هستید؟ یا مشکل یک مشتری را رفع می کنید؟ یا با حل کنندگان مسئله همکاری دارید؟ در هر صورت، مسائلی که شما با آنها سر و کار دارید می توانند بزرگ یا کوچک، ساده یا پیچیده، آسان یا دشوار باشد.

یک بخش اساسی در زندگی مدیران، یافتن راه حل برای مشکلات است. اگر یک حل کننده مطمئن باشید، موفقیت شما حتمی است. این خود بستگی به فرایندی دارد که شما برای حل مسئله در پیش می گیرید. اگر فرایند و مراحل حل مسئله را درست در پیش گیرید، می توانید مسائل را به طور موثر حل کنید. اما اگر فرایند کار شما صحیح نباشد، شاید عواقب دردناکی در انتظار شما باشد.

چهار مرحله اصلی در حل مسئله وجود دارد:
  • تعریف مشکل
  • تولید راهکارهای مختلف و جایگزین
  • ارزیابی و انتخاب گزینه ها
  • پیاده سازی راه حل

مراحل حل مسئله نیازمند به کارگیری استراتژی های مختلف است. برای مرحله دوم، یعنی تولید راهکارهای مختلف نیازمند استفاده از بخش خلاقیت، برای ارزیابی و انتخاب، نیازمند استفاده از بخش تصمیم گیری و برای پیاده سازی تصمیم نیازمند استفاده از بخش مدیریت پروژه هستید.

با توجه به آنچه که گفته شد، ما در این بخش به بررسی مرحله اول، یعنی تعریف مشکل می پردازیم. بخش قابل توجهی از حل مسئله، تعریف دقیق مشکل، در شرایط پیچیده است. همچنین ابزارها و تکنیک های دقیقی معرفی می کنیم که بتوانید با استفاده از آنها تعریف درستی از مسائل داشته باشید.

تعریف مسئله

کلید حل مسئله این است که شما مطمئن شوید با خود مشکل طرف هستید، نه علائم آن، برای مثال اگر کسب و کار شما خوب پیش نرود، شاید فکر کنید این از کم کاری کارکنان شما است، در حالی که علت واقعی، عدم آموزش یا حجم کار بالا باشد.

ابزارهایی مانند 5 چرا، ارزش گذاری و تحلیل علت ریشه ای به شما کمک می کند تا سوالات صحیحی از خود بپرسید و لایه های مختلف مشکل را بررسی کنید و واقعا چیزی که در جریان است را متوجه شوید.

همچنین در این مرحله مهم است که شما از دیدگاه های مختلفی به موضوع نگاه کنید. سعی نکنید خود را ملزم کنید که خیلی زود مشکل را حل کنید. بلکه با بررسی دیدگاه های مختلف علت های مختلف را بررسی کنید. ابزار CATWOE یک چک لیست بسیار قوی است که دید شما را برای گسترش تفکر به اطراف باز می کند.

فهم پیچیدگی مسئله

زمانی که مسئله ساده است، راه حل آن نیز واضح است و نیازی نیست که هر چهار مرحله فرایند حل مسئله طی شود. چیزی که شما ممکن است با آن به مشکل بخورید مسائل پیچیده با شبکه مسائل مرتبط به هم است.

خبر خوشحال کننده این است که ابزارهای مختلفی وجود دارد تا این وضعیت آشفته را رو به راه کنید. این ابزارها به شما کمک می کند تا تصویر واضحیاز وضعیت ایجاد کنید و واقعا بدانید که در عمق قضیه و مشکل چه خبر است.

دیاگرام رابطه ها، ابزاری عالی برای کنار هم چیدن اطلاعات و فهم اشتراک و رابطه آنها است. یک ابزار محبوب دیگر، دیاگرام علت و معلول است. برای تولید راه حل های عملی، باید بدانید که علت اصلی چیست. ابزار دیاگرام علت و معلول علت های احتمالی یک مسئله را نشان می دهد.

زمانی که مشکل شما در بطن بیزینس رخ می دهد، نمودار جریان، دیاگرام اسویم لن یا دیاگرام سیستم ها می تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا فعالیت های مختلف با هم متناسب هستند یا خیر. این موارد به شما کمک می کند تا عناصر گمشده یا تنگناها را پیدا کنید.

اغلب چیزی که به نظر می رسد یم مشکل واحد است، چندین مشکل است. تکنیک خورد کردن، تکنیکی است که شما می توانید با استفاده از آن مشکل را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و هر کدام را جداگانه رفع کنید.

فرایندهای حل مسئله

رویکرد چهار مرحله ای که در ابتدا مطرح کردیم در بسیاری از موارد حل کننده مسائل خواهد بود، با این حال یک فرایند جامع تر روش سیستم های نرم وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد و گام های دقیقی برای رسیدن به راه حل موثر ارائه نماید.

سیمپلکس، شامل یک فرایند 8 مرحله ای: یافتن مشکل، پیدا کردن حقیقت، تعریف مشکل، یافتن ایده، انتخاب و ارزیابی، برنامه ریزی، فروش ایده و عمل کردن است.

همچنین استعلام ارزش، ابزاری است که به شما کمک می کند تا با روبکردی مثبت نگربه اطراف خود نگاه کنید تابهترین راه حل را پیدا کنید.

 روش سیستم های نرم به این منظور طراحی شده است که به شما کمک کند تا از مسائل پیچیده درکی روشن داشته باشید تا بتوانید آنها را حل کنید. این سیستم نیز چهار مرحله دارد و به شما کمک می کند تا مشکل را تعریف کنید و راه حل عملیاتی ارائه دهید.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: