حافظه

حافظه خود را بهبود بخشید

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

آیا شما هم اغلب یک اطلاعات یا جزئیات یک تصویر را فراموش می کنید؟ آیا در بدترین لحظات نام افراد را فراموش می کنید؟ آیا شده که سوالی از شما پرسیده شود، پاسخ آن را بدانید ولی نتوانید پاسخ هوشمندانه ای دست و پا کنید؟ این موارد بسیار شایع هستند.

حافظه چیزی بیش از پاسخ دادن به سوالات امتحان یا عملکرد خوب در بازی ها است. عمکلرد حافظه در موقعیت های مختلف مانند تصمیم گیری، به خاطر آوری آمارهای کلیدی در مذاکره و … بسیار مهم است.

جالب است بدانید افراد با حافظه خوب، اغلب افرادی هوشمند، صالح و قابل اعتماد توصیف می شوند.

مراقب سلامتی خود باشید

اساس و مبنای یک حافظه خوب، ذهن و بدن سالم است. شما نمی توانید از یک جسم معیوب انتظار حافظه عالی را داشته باشید. در این قسمت برخی از مسائل کلیدی مرتبط با سلامت جسمی را عنوان می کنیم.

خوب غذا بخورید: اطمینان حاصل کنید که ویتامین های کلیدی در تغذیه شما وجود دارد. ویتامین هایی مانند اسید فولیک، B12 و آنتی اکسیدان ها. این ویتامین ها به وضوح و کارایی ذهن کمک شایانی می کند.

نوشیدن زیاد آب: اکثر ما دچار کم آبی هستیم و خودمان خبر نداریم. زمانی که آب بدن کم می شود، ذهن خسته و ضعیف می شود. نوشیدن آب باعث می شود سلول های قرمز خون را فعال تر شود و انرژی شما افزایش پیدا کند.

خواب کافی داشته باشید: در زمان خواب، مغز شما خود را شارژ می کند. تحقیقات نشان می دهد که در هنگام خواب، اطلاعات به خاطرات بلند مدت تبدیل می شود.

مدیریت استرس به طور موثر: استرس تاثیرات منفی زیادی بر زندگی شما می گذارد. با شیوه های مناسب استرس خود را محدود و کنترل کنید. یا استفاده از تکنیک های آرامش جسمی، فکر آگاهی و تفکر مثبت عقلانی و همچنین تصویرسازی، سطح استرس خود را کاهش دهید.

سیگار نکشید: سیگار کشیدن، کافئین و مصرف الکل به شدت حافظه کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار می دهد.

این نکات اولیه بهداشتی می تواند توانایی مغز شما را به حداکثر برساند.

ابزارهای یادیار بسیاری وجود دارند
  • تکنیک شماره/قافیه: این تکنیک به شما اجازه می دهد ترتیب لیست ها را به خاطر آورید. این تکنیک ارتباط دادن هر عدد با یک لیست از کلمات است. برای مثال شما می خواهید لیستی را به ترتیب بخرید (1- پنیر، 2- سبزی، 3- هویج، 4- نان و …) سپس تصویری ایجاد کنید که اعداد آنچه که قرار است به خاطر آورید را به خاطر شما بیاورد. برای مثال برای مورد اول 1- پنیر/ موش: موش با یک پنیر از سوراخ خارج شد.
  • سیستم عدد/شکل: در اینجا تصاویری ایجاد کنید که به شکل اعداد مرتبط باشد. سپس این تصاویر را با لیست خود مرتبط کنید. برای مثال: 1- نیزه/سبزی (سبزی به مانند نیزه دراز و نازک است و هر دو شبیه عدد یک هستند.
  • تکنیک الفبا: تکنیک الفبا برای لیست اقلام بیشتر از 9 یا 10 به خوبی کاربرد دارد. در این سیستم، با جای مرتبط کردن اجزای لیست خود با اعداد، آنها را با لیست حروف الفبا از الف تا ه مرتبط می کنید.
  • سیستم سفر: در ذهن خود یک سفر را تصور کنید. برای مثال رفتن از محل کار به خانه را تصور کنید. لیست موادی که می خواهید به خاطر بسپارید را چیزهایی که در سفر می بینید پیوند دهید. با یک تصویر سازی مناسب از محل کار به خانه تمام لیست اقلام به یادتان خواهد آمد.
  • سیستم اتاق رومن: این روش که تکنیک لوسی نیز نام دارد، استفاده از محل برای تحریک حافظه و یادآوری است. مواد لیست خود را با با چیزهای آشنایی که در اتاق می بینید پیوند دهید و ارتباط دهید. شما می توانید چیزها را با اشیای موجود در آشپزخانه، محل کار یا فروشگاه پیوند دهید.
 نقشه های ذهنی

نقشه های ذهنی یک راه مناسب برای ارتباط ایده ها، و مفاهیم در مغز شماست که از طریق آن اتصالات جدید بین مفاهیم و ارتباطات جدید نمایان می شود. نقشه های ذهنی یک نوع تکنیک یادداشت برداری است که به شما نشان می دهد اطلاعات چگونه با یکدیگر متناسب می شوند و ارتباط پیدا می کنند. بسیار گفته می شود که یک تصویر خوب گویاتر از هزاران واژه است. این گفته در رابطه با نقشه های ذهنی کاملا صدق می کند، چرا که تصویری ارائه می دهد که بسیار گویاست.

این روش، بسیار مناسب برای خلاصه برداری و ترکیب اطلاعات از منابع مختلف است. و اجازه می دهد که در رابطه با مسائل پیچیده بسیار سازمان یافته فکر کنید و همچنین انبوه اطلاعات را در یک تصویر خلاصه می کند.

مغز خود را به چالش بکشید

همانند سایر قسمت های بدن، مغز نیز نیاز به ورزش دارد. با استفاده از روش های مختلف که در زیر اشاره شده می توانید به مغز خود ورزش دهید.

  • شروع یادگیری یک مهارت یا یک سرگرمی: یادگیری مهارت هایی را شروع کنید که خارج از عادات روزمره شماست. برای مثال اگر شما مشغول کار هستید فعالیت های هنری یا عکاسی و خلاقانه و مهارت هایی از این نوع بسیار می تواند مفید باشد.
  • استفاده از تصویر سازی به طور منظم: از آنجا که بخش اعظمی از اطلاعاتی که به خاطر می آوریم تصاویر هستند، بسیار مهم است تا این مهارت را بیش از پیش استفاده کنید.
  • فعالیت اجتماعی: زمانی که با مردم ارتباط برقرار می کنید، می بایست مغز خود را آماده به کار نگه دارید. فعالیت های اجتماعی کمک شایانی به زنده و فعال ماندن مغز می کنند.
  • تمرکز بر چیزهای مهم: قطعا شما نمی توانید همه چیز را به یاد آورید، بنابراین مغز خود را درگیر چیزها و اطلاعات بیهوده نکنید و بیهوده مغز خود و ظرفیت مغزی خود را پر نکنید.

مغز خود را با استفاده از بازی های حافظه و پازل ها فعال نگه دارید. سعی کنید بازی هایی مانند سودوکو، شطرنج، تطبیق تصاویر و … را انجام دهید. این روش معقولی برای فعال نگه داشتن مغز در عین حال سرگرم کردن خود است. همچنین می توانید از تمرین ها و بازی های سایت Lumosity استفاده کنید.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: