خواب

تنظیم خواب روزانه نوزادان و نوپایان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

چرت های روزانه کودک می‌توانند زمانی برای استراحت شما باشند، اما همین فرآیند به خواب رفتن کودک شما در طول روز می تواند کاملاً برعکس باشد و آرامش را از شما بگیرد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با نکات مهم در مورد تنظیم خواب روزانه کودک آشنا کنیم.

زمان می‌برد تا کودک شما برنامه زمانی منظم برای خواب خود در شب و روز برسد. در طول ماه اول کودکان معمولاً از صبح تا شب می خوابند و فقط هنگام شیر خوردن بیدار هستند و دوباره بین دوره های شیردهی نیز به خواب می روند.

همچنان که کودک بزرگتر می شود زمان چرت کودک طولانی تر شده و قابل پیش‌بینی تر می شود برای مثال:

چهار ماهگی تا یک سالگی:

پس از دوره نوزادی، کودک شما احتمالا دو بار در روز، یک بار در صبح و یک بار در اوائل بعد از ظهر می خوابد. برخی از کودکان همچنین در ابتدای شب نیز چرت می زنند. بسیاری از کودکان در حدود سه ساعت کامل در طول روز می خوابد

یک سالگی و بزرگتر:

در این سن کودک شما احتمالاً خواب صبحگاهی خود را کنار گذاشته و تنها در یک بازه ی دو تا سه ساعت در بعد از ظهرها چرت میزند. در این دوره در نظر داشته باشید که نیم ساعت قبل از شروع ساعت خواب شبانه، کودک را به اتاقش ببرید تا بتواند با موقعیت سازگار شود. اکثر کودکان تا سن ۳ تا ۵ سالگی به بعد از ظهر را خواهند داشت.

با این وجود به یاد داشته باشید که هر کودک متفاوت است، بنابراین، برنامه زمانی خواب کودکان نیز ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برای این که خواب است گاهی کودک خود را آسان کنید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

فضا را آماده کنید. یک اتاق تاریک ساکت و تقریبا خنک می‌توانند برای به خواب رفتن کودک شما موثر باشد.

کودک را در حالتی که کمی خواب آلود اما بیدار است در تختش بگذارید: افتادن پلک، مالیدن چشمها و غر زدن کودک می توانند نشانه ای از این باشند که کودک شما خسته است. هرچه بیشترتعلل کنید کودک شما خسته تر و بی حوصله تر می شود و همچنین به خواب رفتن وی سخت تر خواهد شد.

از فشار وارد کردن و یا تشویق کودک خود برای خوابیدن دوری کنید. حتا اگر این تنها راه ممکن برای این باشد که کودک شما به خواب برود. اگر کودک شما تمایل به خوابیدن دربازوان شما بعد از شیردهی دارد کار آرامی را درست بعد از آن انجام دهیم مانند عوض کردن پوشک و یا خواندن یک داستان کوتاه.

تخت خواب کودک را ایمن کنید. کودک روی پشتش بخوابانید و تخت خواب یا گهواره او را از چیزهایی که ممکن است خطرناک باشند پاک کنید.

در عادات خواب مداوم و پایدار باشید. کودک شما خواب منظم روزانه خود را خواهد داشت اگر هر روز در همان ساعت و در همان زمان در روز، به خواب برود. البته بعضی از اتفاقات روزانه مثل مهمانی رفتن، قابل اجتناب هستند البته این اتفاقات گاه و بی گاه به عادت روزانه کودک شما آسیبی نخواهند زد.

اکثر کودکان هنگامی که برای خواب در رختخواب گذاشته می‌شوند گریه میکنند. اغلب بعد از گذشت چند دقیقه خودشان ساکت خواهند شد. اگر گریه کردن بیشتر از چند دقیقه طول کشید به سراغ او بروید و سعی کنید با حرف زدن او را تسکین دهید سپس به او فرصت دهید تا آرام شود.

اگر کودک شما درست بعد از اینکه تازه به خواب رفته بیدار می شود، و خودش را خیس نکرده، تشنه و یا گشنه نیست، آرام باشید و تشویق کنید که خودش به خواب رود. شما می توانید او را به آرامی نوازش کنید، ماساژ دهید و مقداری شیر بدهید.

به یاد داشته باشید که کودکان در خواب معمولا فعال هستند. دست های خود را تکان می‌دهند، لبخند می‌زنند و انگشت خود را می مکند و اغلب بی قرار به نظر می‌رسند. مادران بیشتر اوقات این علائم را به عنوان علامت بیدار شدن او و نیاز به شیر خوردن در نظر می‌گیرند. به جای بلند کردن کودک خود درست بعد از دیدن این علائم، مقداری صبر کنید تا ببینید آیا کودک دوباره به خواب می‌رود یا نه. معمولا کودک به خوابیدن ادامه می دهد و لازم نیست اقدامی کنید.

برخی کودکان زمان شب و روز را گم میکنند، یعنی در روز بیشتر از شب میخوابند، یک راه برای تنظیم خواب کودک محدود کردن چرتهای روزانه است. حواستان باشد که کودک بیشتر از سه یا چهار ساعت در روز نخوابد. بعلاوه اگر کودک در انتهای روز به مدت طولانی بخوابد، در شب سخت تر به خواب خواهد رفت.

برخی مواقع برخی از کودکان از چرت زدن روزانه سرباز می زنند حتی در زمانی که نیاز به استراحت دارند. در این مواقع سعی کنید ساعت خواب کودک در شب را تنظیم کنید. تغییر ساعت خواب کودک مثلاً کمی زودتر یا دیرتر می‌تواند در بهبود چرت روزانه کودک موثر باشد.

کمک به کودک برای داشتن مقدار مناسب خواب در روز آسان نیست. اگر گاهی اوقات با چالش هایی در این موضوع رو به رو می شوید احساس بدی نداشته باشید. به یاد داشته باشید که به علائمی نگاه کنید و گوش بدید که نشان می دهند کودک شما خسته است و سعی کنید که عادات خواب روزانه وی را همیشه یکسان نگه دارید.

منابع:

American Academy of Pediatrics Task Force on Sudden Infant Death Syndrome. The changing

concept of sudden infant death syndrome: Diagnostic coding shifts, controversies regarding the

sleeping environment, and new variables to consider in reducing risk. Pediatrics. 2005;116:1245.

Shelov SP, et al. Your child’s sleep. In: Caring for Your Baby and Young Child: Birth to Age 5. 6th

  1. New York, N.Y.: Bantam Books; 2014.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: