مدیریت زمان

تند خوانی، مطالعه سریع

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

شاید یکی از کارهایی که انجام می دهید این باشد که برای با خبر شدن از وقایع دنیا روزنامه بخوانید. یا اینکه با فهرستی از ایمیل های خوانده نشده همکاران مواجه باشید. و یا اینکه در موقعیتی باشید که روزانه مجبور باشید پروپوزال، گزارش، کتاب و هر متنی را بخوانید.

به نظر می رسد ما باید مهارت مطالعه کردن را بیاموزیم و بتوانیم بیش از پیش کتب و متن ها را سریع تر مطالعه کنیم. همچنین با توجه به زمان کمی که ما در طول روز در اختیار داریم، باید بتوانیم این مهارت را در خود تقویت کنیم.

در این مقاله ما به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه می توانیم به یک خواننده حرفه ای تبدیل شویم و بتوانیم به طور موثر و کارآمد به خواندن متن بپردازیم و عادات بد مطالعه کردن را کنار بگذاریم.

ما چگونه می خوانیم؟

اگر چه در طول روز وقت زیادی صرف خواندن می کنیم، اما تا حالا فکر کردید که چگونه می خوانیم؟ چگونه چشم ها شکل حروف را حس می کنند و آنها را برای تشکیل جمله کنار هم می چیند تا قابل فهم باشد؟

براستی که خواندن یک مهارت پیچیده است. قبلا دانشمندان اعتقاد داشتند، زمانی که شما در حال خواندن هستید هر دو چشم شما متمرکز به یک حرف است. اما تحقیقات اخیر این اعتقاد را رد کرده است.

محققین در حال حاضر بر این باور هستند که هر کدام از چشم ها متمرکز بر حروف مختلفی هستند. پس از آن مغز این این تصاویر مجزا را برای تشکیل کلمه با هم ترکیب می کند.

مزایای تندخوانی

بسیاری از افراد با نرخ 250 کلمه در دقیقه می خوانند. با این معنا که به طور متوسط هر صفحه 1 تا 2 دقیقه زمان می برد تا تمام شود. حال تصور کنید شما بتوانید 500 کلمه در دقیقه بخوانید. به این معناست که در نیمی از زمان صرفه جویی کنید.

یکی دیگر از مزایای با سرعت خواندن این است که راحت تر به کلیات بحث و موضوع دست پیدا خواهید کرد. این موضوع می تواند منجر به درکی عمیق تر و بزرگتر شود.

غلبه عادت های بد در مطالعه و خواندن

اگر شما هم مثل اکثریت مردم باشید قطعا عادت های مخربی در مطالعه کردن دارید که باعث کند شدن روند خواندن می شود. شکست این عادات باعث می شود روند خواندن شما سریع تر و کارآمد تر شود. در زیر به برخی از این عادت های بد می پردازیم.

زیر تلفظ صوتی

زیر تلفظ صوتی، تکرار هر کلمه در ذهن خود است. اکثر افراد برای یادگیری بیشتر کلمات خوانده شده را در ذهن خود چندین بار تکرار می کنند. این کار تا حد زیادی سرعت مطالعه را کاهش می دهد. چرا که تکرار کلمه در ذهن تاثیری در آن لحظه نمی گذارد.

برای اینکه این عادت مفید در شما شکل بگیرد، در شروع هر بار مطالعه به خود بگویید که صدای ذهنی باید خاموش شود. بسیار باید تمرین کنید تا این عادت مخرب از ذهن شما پاک شود.

خواندن کلمه به کلمه

این عمل نه تنها باعث می شود که سرعت خواندن کاهش یابد بلکه باعث می شود از درک کلیت متن غافل شوید. افرادی که کلمات مجزا را می خوانند محتوای متن را کمتر از کسانی که کلمات را قطعه بندی می کنند، متوجه می شوند.

تعداد کلماتی که در یک زمان می توانید بخوانید را گسترش دهید. می توانید تعداد کلماتی که با هر بار فیکس شدن چشم می خوانید، بیشتر کنید. این یعنی افزایش قطعه هایی که می توانید در یک لحظه بخوانید.

حرکات چشم غلط و ناکارآمد

خوانندگان کند تمایل دارند روی هر کلمه تثبیت شوند و این روند را تا پایان خط ادامه دهند. چشم می تواند 1.5 اینچ را در یک لحظه پوشش دهد، این یعنی 4 تا 5 کلمه در لحظه می تواند پوشش داده شود. خوانندگان کند از دید محیطی خود به طور موثر استفاده نمی کنند. برای غلبه بر این نقص، به محض خواندن صورت خود را شل کنید و حرکت چشم خود را گسترش دهید. با این کار حرکت چشم شما روی متن افزایش پیدا خواهد کرد.

زمانی که به پایان خط رسیدید، اجازه دهید به دید پیرامونی خود اجازه دهید مجموعه پایانی کلمات را بخواند. با این کار می توانید به راحتی به خط بعدی بروید.

بازگشت

بازگشت، به معنی تکرار غیر ضروری متن خوانده شده است. برخی اوقات افراد عادت کرده اند که بی دلیل به کلمات یا حتی جملات قبل باز می گردند. تنها به این دلیل که مطمئن شوند درست خوانده اند! در این صورت علاوه بر کاهش سرعت باعث عدم فهم کلیت متن خواهد شد.

یک تکنیک برای کاهش بازگشت می تواند نشانگر خط باشد. یعنی استفاده از انگشت یا خودکار برای تعقیب متن به عنوان نشانگر می تواند از تعداد دفعات بازگشت بکاهد.

تمرکز ضعیف

زمانی که متن را می خوانید، اگر تلویزیون روشن باشد بسیار سخت است که روی کلمه تمرکز کنید چه برسد به زمانی که بخواهید روی جملات تمرکز کنید. خواندن باید در محیطی باشد که محرک های مزاحم وجود نداشته باشد و ناچیز باشد.

برای این کار از انجام دادن چند تکلیف جدا پرهیز کنید و محرک های مزاحم را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید محرک های مزاحم داخلی را کنترل کنید. مثلا تکرار یک بحث داغ در ذهن خود یا فکر کردن به این موضوع که برای شام چه چیزی میل کنید، جزء محرک های داخلی هستند.

رویکرد خواندن خطی

ما آموزش دیدیم که کلمه به کلمه بخوانیم، همه جملات را بخوانیم و همه پاراگراف را بخوانیم. در بیشتر مواقع ما اطلاعاتی را می خوانیم که اصلا نیازی به دانستن آنها نداریم.

این نقیصه را می توان با جست و جوی سریع و فعال متن و پیدا کردن اصطلاحات و مفاهیم برجسته جبران کرد.

برای مثال نیازی نیست که شما حکایت های جالبی که نویسنده برای غنای محتوای خودش نوشته است را بخوانید. لذا این توانایی بسیار می تواند شما را در خواندن و مطالعه کردن کمک کند.

نکاتی کلیدی در تند خوانی
  • دانستن این موضوع که چگونه تند بخوانیم، قدم اول هست. در این قسمت برخی نکاتی که می تواند شما را در تند خوانی کمک کند را بازگو می کنیم.
  • تمرین، تمرین و تمرین: برای اینکه این مهارت ملکه ذهن و عملتان شود باید تمرین کنید و ممکن است چندین ماه یا چند سال به طول بیانجامد.
  • در ابتدا برای تمرین از مباحث و متریال راحت تر استفاده کنید.
  • سرعت مناسب خواندن، هر چیزی که قابل خواندن باشد، سرعت خواندن را افزایش نمی دهد.
  • زمانی که شما نیاز دارید تا از جزئیات یک موضوع با خبر شوید یا اینکه از نثر و نویسندگی آن لذت ببرید رویکرد تند خوانی توصیه نمی شود. قبل اینکه شروع به خواندن اینگونه متون کنید استراتژی خواندن مناسبی انتخاب کنید.
  • حتما از اشاره گر انگشت یا مداد یا هر چیز دیگری استفاده کنید. این عمل باعث می شود چشم ها و مغز با سرعت و بدون انحراف کار خود را در راستای تندخوانی انجام دهند.
  • پس از خواندن یک قدم به عقب برگردید و محتوای کلیدی و اصطلاحات برجسته که برای رفتن به موضوع بعدی کمک کننده هستند را مجددا مرور کنید.
  • یک سایت مفید که می تواند سرعت خواندن شما را محاسبه کرده و نتیجه آن را بصورت آنلاین ارائه کند سایت www.readingsoft.com است. محدودیت ایت سایت این است که متن ارائه شده انگلیسی هست و معیار خوبی برای قضاوت در رابطه با زبان فارسی نیست.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: