خودآگاهی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار ما

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

امروزه شبکه های اجتماعی بخش مهمی از جامعه مدرن را تشکیل می دهند. شبکه های اجتماعی، نقش پر رنگی در دنیای امروز دارند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. این سایت ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین الملل تأثیرگذارند و به همین دلیل، در حال گسترش هستند و در آینده، به مراتب نقش بیشتر و مهم تری را در زندگی بازی خواهند کرد. در ادامه به تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتارمان پرداخته ایم.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار
شبکه های اجتماعی می توانند اعتیاد آور باشند

برخی از چیزها در زندگی: کافئین، سیگار، الکل، شکلات و غیره، مخصوصا برای برخی افراد، نسبتا اعتیاد آور هستند. از دیگر اختراعات اعتیاد آور، شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی واقعا اعتیاد آور هستند. میانگین دقیقه های صرف شده در شبکه های اجتماعی در طول روز، حدود 135 دقیقه است. برای بسیاری از افراد، این مقدار حتی بالاتر است. در ایالات متحده، 63 درصد از جمعیت روزانه در شبکه های اجتماعی ثبت نام می کنند، و حدود 40 درصد از این کاربران چندین بار در طول روز وارد آن می شوند. در حالی که برخی برای اهداف تجاری از آنها استفاده می کنند، به طور کلی صرفا به عنوان راهی برای کاهش خستگی و گذر زمان استفاده می شود.

شبکه های اجتماعی می توانند احساس حسادت را تحریک کنند

گرچه حسادت یک احساس است، نه یک رفتار، احساسات حسادت و خشم گاهی می تواند افراد براساس این احساسات منفی عمل کنند. رفتار حسادت و رنجش می تواند به طرق مختلفی نشان داده شود. گاهی اوقات مردم به سادگی دیگران هستند، در حالی که در موارد دیگر آنها ممکن است نظرات نیش دار، کنایه آمیز و یا نظرات منفعلانه / پرخاشگرانه ای را بیان کنند، زیرا که آنها به فرد مورد نظر حسادت می ورزند. چرا حسودی می کنند؟ به این دلیل که آنها ممکن است زندگی خود را با دیگران مقایسه کنند. ما نباید میزان موفقیت یا شادی خود را با دیگران اندازه گیری کنیم، زیرا همیشه افرادی هستند که بر روی کاغذ بهتر از ما هستند. در عین حال که افرادی هستند که وضعیت بسیار بدتری از ما دارند.

نقض حریم خصوصی افراد

معمولاً شبکه های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند تا آنها بتوانند تصاویر و ویدئوهای خویش را در صفحه شخصی خود قرار دهند. همین طور، کاربران می توانند اطلاعات شخصی خود را نیز در این شبکه ها قرار دهند. در اغلب شبکه های اجتماعی، برای حفظ حریم خصوصی افراد راه کارهایی ارائه شده است؛ برای مثال، دسترسی به تصاویر و اطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود می نمایند و یا اجازه مشاهده پروفایل کاربر را به هر کسی نمی دهند؛ ولی این راه ها کافی نیستند. مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل های تقلبی در شبکه های اجتماعی و عدم امکان کنترل آنها به دلیل حجم بالای این هرزنامه ها، باعث می شود که افرادی با پروفایل های تقلبی به شبکه های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم های خصوصی افراد مورد نظر، تصاویر و اطلاعات آنها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاویر در اینترنت کنند.

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی خلاقیت افراد را نابود می‌کند

شبکه های اجتماعی آسان ترین راه برای توقف رشد یا کشتن فرآیند خلاقیت در انسان است. تأثیرات منفی گشت و گذارهای بی هدف در شبکه های اجتماعی مانند زمانی ست که شما از روی بی‌فکری و بدون برنامه خاصی به تماشای تلویزیون و برنامه های این جعبه جادویی بپردازید. اگر تصمیم گرفته اید که بهره وری خود را افزایش دهید و از وقت خود استفاده ای بهینه کنید تمام اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی را از همین امروز خاموش کنید.

خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد

با توجه به مطالعات اخیر افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده ای اعتیاد گونه دارند نسبت به افراد عادی احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می کنند. افرادی که قبلاً سابقه ابتلا به افسردگی داشته اند بیش از دیگران در معرض خطر هستند. اگر فکر می کنید که غمگین شده اید یا کمی احساس افسردگی می کنید بهتر است به خود استراحتی بدهید و چند روز از شبکه های اجتماعی و دوستان مجازی خود فاصله بگیرید.

شبکه های اجتماعی به ما دیدگاهی متزلزل از جهان می دهند

دلیل این امر این است که رسانه های اجتماعی به مردم اجازه می دهند اطلاعات و عکس هایی را که ارسال می کنند فیلتر کنند. در اغلب موارد، مردم فقط به خوبی تمرکز می کنند و بنابراین بدی را حذف می کنند. اگر به برخی از پروفایل های شبکه های اجتماعی سر بزنید، این تصور را می کنید که آنها زندگی شاد و خوشبختی دارند، اما حقیقت می تواند کاملا مخالف آن باشد. در نظر گرفتن چنین هجومی از محتوای ظاهرا مثبت، موفقیت بسیار بزرگی در مردم و پنهان کردن نقاط ضعف آنها می تواند دیدگاه آنها را متزلزل کند. در دنیای رسانه های اجتماعی، اکثریت قریب به اتفاق مردم خوشحال، موفق، و به ظاهر کامل زندگی می کنند. واقعیت این است که گاهی اوقات دقیقا قطب مخالف است. خوب است که شکست بخوریم، ضعف یا ضعف های مان را اعتراف کنیم، با این وجود رسانه های اجتماعی عموما در تناقض با این اطلاعات هستند و به ما می گویند دقیقا مخالف با آن چیزی که هستیم باشیم.

انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع

جامعه مجازی، هیچ وقت جایگزین جامعه واقعی نخواهد گردید؛ بلکه به عنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی عمل خواهد کرد. تسهیلات ارتباطی به ما امکان می دهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوه ای جدید با اجتماعاتی که منافع مشترکی داریم، بپیوندیم. در نتیجه، با پیوستن به این «اجتماعات از راه دور» قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری با همسایگان، همکاران و سایر شهروندان جامعه واقعی برقرار سازیم.

تحقیقاتی که چند سال قبل انجام شده بود، نشان می دهد که تعداد بیشتر دوست ها در شبکه های اجتماعی،‌ لزوما به این معنا نیست که زندگی اجتماعی بهتری دارید. این‌طور که به‌نظر می رسد، مغز ما می تواند تعداد مشخصی از افراد را به‌عنوان دوست بشناسد. علاوه بر این، افراد باید تعاملات واقعی اجتماعی داشته باشند تا یک رابطه‌ی دوستی شکل بگیرد؛ صرفا داشتن رابطه‌ مجازی کافی نیست. بنابراین، با فعالیت در شبکه های اجتماعی به یک فرد اجتماعی تبدیل نمی شوید. بررسی های مختلف نشان داده اند که احساس تنهایی با شمار زیادی از بیماری های جسمی و روحی در ارتباط است؛ به‌همین دلیل نیز برقراری روابط اجتماعی واقعی نقش بسیار مهمی در سلامتی افراد دارد. اوقاتی که با دوستان مجازی خود سپری می کنید، به‌اندازه‌‌ دوستان واقعی تأثیر درمانی و آرامش بخشی ندارد.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: