موفقیت

بدست آوردن هر آنچه که می خواهید!!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

روانشناسی علم قدرتمند و بسیار کاربردی ای است. برخلاف نظر مردم که روانشناسی را صرفا یک دانش تئوری و نظری می دانند، اما ترفندهای بسیاری در روانشناسی وجود دارند که می توانید از آنها در زندگی روزمره برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.

اقناع فرایندی است که با هدف تغییر دیدگاه یا رفتار یک فرد نسبت به یک اتفاق، ایده، شئ و یا یک شخص به وسیله ی کلمات به صورت نوشتاری یا گفتاری صورت می گیرد . به بیان ساده تر اقناع یک تکنیک رایج برای متقاعد کردن افراد است تا حرف شما را قبول کنند. اگرچه اقناع اکثرا در موارد کلاهبرداری استفاده می شود اما می توان از آن در راه های درست هم استفاده کرد.

در این مقاله 10 ترفند روانشناسی برای بدست آوردن هرچیزی که می خواهید را معرفی کرده ایم. بیایید باهم نگاهی به این ترفند ها بیندازیم.

ترفند اول- تکرار کنید

تکرار کردن یکی از قدیمی ترین روش های اقناع به شمار می آید. اگر در تاثیرگذاری این تکنیک شک دارید کافیست به ماهیت تبلیغات تلویزیونی نگاه کنید. تقریبا همه ی تولید کنندگان از این روش استفاده می کنند –تکرار کردن یک دروغ تا جایی که باور پذیر شود. این جمله نقل قول معروفی از یوزف گوبلس، مدیر تبلیغات آلمان نازی است. البته ما توصیه نمی کنیم که دروغ را تکرار کنید، اما اگر می خواهید نتیجه بگیرید، تکرار را فراموش نکنید.

ترفند دوم- از اسم کوچیک استفاده کنید

ترفند دوم بسیار ساده اما خیلی کاربردی است: برای صحبت کردن با فرد مورد نظر اسم کوچک اون رو استفاده کنید. اما چه دلیل علمی ای پشت این ترفند هست؟ “مردم دوست دارند از اون ها قدردانی به عمل بیاید و مورد تایید قرار بگیرند.” وقتی کسی را با نام کوچک صدا می زنید، بلافاصله احساس احترام و قدردانی را به فرد منتقل می کنید و تمایل فرد برای حمایت از شما بیشتر خواهد شد.

ترفند سوم- ضرورت ها و کمبود ها را برجسته نشان دهید

یک راه دیگر برای اقناع مردم تاکید بر روی کمبود ها و موارد اضطراری است. این ترفند که بیشتر در سایت های فروش آنلاین یا فروشگاه های زنجیره ای کاربرد دارد تاثیر زیادی روی تمایل پیدا کردن مخاطب آن دارد. حتما جمله های فروش مدت دار یا فروش محدود و … را در زندگی روزانه دیده اید. جمله هایی مثل:

فقط 10 عدد باقی مانده است

این پیشنهاد تا پایان فروردین ماه معتبر است

فقط امروز فرصت دارید

و …

به همین ترتیب و با استفاده از همین ترفند مصرف کنندگان تشویق می شوند که فورا اقدام کنند. در مذاکرات هم می توانید از همین ترفند استفاده کنید و موضوع را به عنوان یک مطلب اورژانسی مطرح کنید و فرصت فکر کردن به طرف مقابل ندهید.

ترفند چهارم – خودتان را معتبر نشان دهید

برخی اوقات نیاز نیست که حتی ترفند های روانشناسی بکار ببرید. در مذاکرات خود سعی کنید خود را فردی با اعتبار و باتجربه معرفی کنید و بر عنوان و یا تخصص خود تمرکز کنید. در بحث های خود تلاش کنید بجای داده ها و حقایق، روی اعتبار حرفه ای متمرکز شوید. اکثر مردم با این کار مورد تاثیر قرار می گیرند زیرا شجاعت کافی برای مخالفت با انسان های معتبر را ندارند.

ترفند پنجم – از اصطلاحات شیک استفاده کنید

افرادی که از انسان های معتبر حساب می برند به کسانی که خوب صحبت می کنند اعتماد بیشتری دارند. این ترفند که در ظاهر ساده است نیاز به مهارت های ارتباطی پیشرفته و البته استفاده از واژگان شیک و سطح بالا دارد.

برای مثال فرض می کنیم که می خواهید یک محصول را به یک سازمان ارائه کنید. در این مورد باید یک معرفی عالی را آماده کنید، در آن اصطلاحات حرفه ای را بگنجانید و همچنین از نتایج مبتنی بر داده های آماری استفاده کنید. در این مثال جمله ای مانند این می تواند کاربردی باشد: ” نرم افزار جدید CRM ما توانسته است هدررفت بودجه را 27درصد کاهش دهد و بازدهی کلی را با نرخ 1.2 افزایش بدهد.”


ترفند ششم – معامله متقابل

گاهی اوقات ممکن است لطف کوچکی را در حق کسی انجام دهید چون می خواهید آن شخص هم کاری برای شما انجام دهد. این کار به معامله ی متقابل معروف است. منطق پشت این قضیه این است که هیچ کس نمی تواند به شما کمک نکند اگر قبلا در حق او لطفی کرده باشید. بیشتر وقت ها حتی نیاز نیست که به شخص یادآوری کنید اما اگر طرف مقابل فراموش کرده بود می توانید به صورت ضمنی به او یادآوری کنید.

ترفند هفتم – از تفکرهای غالبی استفاده کنید

تفکرهای غالبی ایده های بیش از حد ساده اند که به نحو گسترده معروف و پذیرفته شده اند. با این حال استفاده کردن از اونها می تونه باعث بشه بتونید طرف مقابلتون رو تحت فشار بگذارید. این تکنیک بسیار سازنده است. به عنوان مثال اگر شخص نمی خواهد با شما همکاری کند می توانید بگویید:” بیخیال، حالمون رو خراب نکن” حالا چرا این جواب می دهد؟ چون هیچکس نمی خواهد حال خراب کن باشد، زیرا حال خراب کردن به عنوان یک چیز بد به طور گسترده شناخته شده است.

ترفند هشتم – درخواست های بزرگ داشته باشید تا نتایج کوچک تر بگیرید.

درخواست برای چیزهای بزرگتر به منظور توافق روی چیزهای کوچک تر یکی از اصلی ترین مفاهیم مذاکره است و به این شکل کار می کند: ابتدا با یک درخواست بزرگ طرف مقابل را شوکه می کنید و سپس با کوچک کردن آن فشار را از روی فرد کم می کنید.

برای مثال اگر می خواهید بودجه ی بخش خودتان را 10 درصد افزایش دهید ابتدا از مسئول مورد نظر درخواست افزایش بودجه 30 درصدی می کنید و در مرحله بعد با مذاکره می توانید آن را تا 10 درصد کاهش دهید. آنها خوشحال خواهند شد که تقاضای شما را کاهش داده اند و شما نیز خوشحال خواهید بود که به هدف اصلی خودتان رسیده اید

ترفند نهم – کوچک شروع کنید و به سمت بزرگ پیش بروید

این ترفند تقریبا برعکس ترفند قبلی است. به این صورت که شما ابتدا یک درخواست کوچک و ساده از طرف مقابل می کنید. مثل قرض گرفتن یک مداد. اگر برخورد شخص با شما مثبت بود و بازخورد مناسبی نشان داد، می توانید قدم به مرحله ی بعد بگذارید و درخواست های بزرگتری را مطرح کنید. اما دلیل موثر بودن این ترفند چیست؟ پاسخ ساده ست: انسان ها با انجام دادن کار خوب یا کمک به دیگران احساس خوبی پیدا می کنند و تمایل خواهند داشت که این احساس خوب را تکرار کنند.

ترفند دهم – باج خواهی عاطفی

هربار که جمله ای نظیر” من فکر می کردم می تونم روی تو حساب کنم” رو استفاده می کنید، درواقع از فرد مقابل باج خواهی عاطفی کرده اید. این کار به فرد احساس گناه می دهد و او را راغب می کند که نظر شما را راجع به این قضیه تغییر دهد. این ترفند بسیار ساده است اما همچنان به خوبی کار می کند.

نتیجه گیری

همه ی ما می خواهیم بین دیگران مورد تایید و احترام قرار بگیریم، اما همیشه قانع کردن دیگران برای قبول کردن ایده ها و عملکردهای ما کار ساده ای نیست. شما با تکنیک های اقناع می توانید نظرات خود را برای افراد و گروه ها به صورت تاثیرگذار تری ارائه دهید.

در این مقاله 10 ترفند قوی روانشناسی برای بدست آوردن چیزهایی که می خواهید معرفی کرده ایم. آیا تابحال هیچ کدام از این تکنیک ها را استفاده کرده بودید؟ آیا تکنیک های دیگری را می شناسید که برای اقناع دیگران موثر باشند؟

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: