افسردگی

افسردگی دوران بارداری

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

افسردگی دوران بارداری به عنوان فرمی از افسردگی بالینی که زنان را در طول بارداری تحت تأثیر قرار می دهد، تعریف می شود. همچنین می تواند پیش بینی کننده افسردگی پس از زایمان باشد. تخمین زده می شود 10٪ از زنان در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می گیرند؛ و زنان در جهان سوم، بیشتر تحت تاثیر این اختلال قرار می گیرند. مدارک و شواهد نشان می دهد که درمان افسردگی مادران منجر به رشد بهتر نوزاد و احتمال اسهال و سوء تغذیه در میان آنها را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است نگرانی و اضطراب در طول بارداری خطر زایمان زود هنگام را افزایش می دهد. عدم درمان و توجه به این نوع وضعیت روحی می تواند توانایی مادر در خصوص مراقبت از خود و نوزاد در حال رشد را تا حد زیادی کاهش دهد. آگاهی از سلامت روان در دوران بارداری به منظور بهبود سلامت فرزند شما و این که بتوانید والدین بهتری باشید، مهم است. آیا تا به حال فکر کرده اید چه تاثیرات بالقوه ای افسردگی دوران بارداری می تواند داشته باشد؟

عوامل ایجاد کننده افسردگی دوران بارداری
تاریخچه خانوادگی یا شخصی افسردگی یا اضطراب

اگر در گذشته با افسردگی یا اضطراب بیش از حد دست به گریبان بوده اید (یااگر افسردگی در خانواده شما وجود داشته است)، در دوران حاملگی احتمال بیشتری دارد كه به افسردگی دچار شوید. حتی اگر هیچ وقت دوره هایی از افسردگی كامل را تجربه نكرده ایداما در شرایط نا معلوم یا استرس زا به مضطرب یا افسرده شدن تمایل داشته اید، ممكن است اكنون بیشتر در معرض افسردگی قرار داشته باشید.

مشکلات رابطه ای

اگر درگیر رابطه ای هستید كه دچار مشكل شده است و به عنوان یک زوج نمی‌ توانید با صحبت كردن مسائل را حل كنید به مشاور مراجعه كنید. این فكر كه با ورود نوزادتان همه چیز حل می‌ شود، كاملاً اشتباه است. این تازه وارد فشاری را كه به رابطه شما وارد می‌ شود بیشتر خواهد كرد. بنابراین همین حالا برای بهبود رابطه خود نزد مشاور بروید و آن را به زمان دیگری موكول نكنید به ویژه اگر قربانی سوء استفاده جنسی نیز هستید.

درمان ناباروری

اگر برای حامله شدن مشكل داشته اید، احتمالاً فشار روانی زیادی را متحمل شده اید. همچنین اگر شیوه های باروری متعددی را تجربه كرده اید، ممكن است هنوز هم با تأثیرات جانبی روانی ماه ها یا حتی سال ها تحت درمان بودن و انتظار اضطراب آور دست به گریبان باشید.

سابقه داشتن حاملگی ناموفق

اگر در گذشته سقط جنین كرده یا نوزادی را از دست داده اید، جای تعجب نیست كه نگران سلامت این حاملگی باشید. همچنین اگر از دست دادن جنین به تازگی رخ داده یا در سال گذشته چندین بار سقط جنین كرده اید، ممكن است وقت كافی برای بهبودی كامل عاطفی و جسمی را نداشته‌اید. همین طوراگر تحت درمان باروری هستیددربرابر افسردگی یا اضطراب بیشتر آسیب پذیر می‌شوید.

مشكلات مربوط به حاملگی

یک حاملگی پیچیده یا با ریسک بالا می‌ تواند هزینه عاطفی زیادی را در بر داشته باشد به ویژه اگر مجبور هستید هفته ها در رختخواب استراحت كرده یا آزمایش های متعدد ژنتیک را تحمل كنید (زنانی كه نوزادان دو قلو باردار هستند در این دسته قرار می‌ گیرند). تحمل كردن فشار ناشی از روش های دشوار همراه با نگرانی از سلامت نوزاد، معولاً كار دشواری است. همچنین اگر قادر به كار كردن نباشید یا نتوانید چیزهای دیگری را كه به انجام شان عادت كرده اید انجام دهید، حفظ تعادل عاطفی برای تان سخت تر می‌ شود. با پزشک تان در مورد سلامت روانی خود صحبت كنید. در پیش گرفتن گام‌ ای مناسب نیز می‌ تواند خطر بروز مشكلات پس از تولد نوزاد را برای شما كاهش دهد و كمک تان می‌ كند تا بهتر بتوانید از نوزادی كه برای به دنیا آوردنش آن همه زحمت كشیده اید، لذت ببرید.

پیشامدهای استرس زای زندگی

نگرانی های مالی؟ نقل مكان؟ تصمیم در مورد تغییر شغل؟ پس از سال ها كار كردن، برنامه ریزی نمودن برای ماندن در خانه؟ هر كدام از این نگرانی ها یا تغییرات زندگی به علاوه جدایی، مرگ یک دوست نزدیک یا یكی از اعضای خانواده و یا از دست دادن شغل، می‌تواند برای شما استرسی جدی در پی داشته باشد.

سابقه سوء استفاده جنسی

زنانی كه مورد سوء استفاده روانی، جنسی، جسمی یا كلامی قرار گرفته اند، ممكن است اعتماد به نفس پایینی داشته باشند و احساس درماندگی یا تنهایی بكنند كه همه این ها خطر ابتلا به افسردگی را بالا می برد. حاملگی می‌ تواند خاطرات دردناک مربوط به سوء استفاده جنسی در گذشته را درحالی كه آماده مادر شدن می‌ شوید زنده كند. همچنین از دست دادن كنترل بر روی بدن در حال تغییرتان ممكن است همان درماندگی را كه وقتی مورد سوء استفاده قرار گرفتید، درشماایجاد كند.

دیگر عوامل خطر

اگر سن كمی دارید، تنها هستید یا حاملگی تان نا خواسته است، در آن صورت خطر ابتلا به افسردگی برای تان بیشتر خواهد بود.

علائم افسردگی دوران بارداری

برخی علائم افسردگی مثل خستگی یا مشکلات خواب در دوران بارداری طبیعی است، اما زمانی که علاوه بر این ها، احساس غم و اندوه یا ناامیدی می‌ کنید، به چیزهایی که قبلاً دوست داشتید، بی‌ علاقه شده‌ اید یا ناتوان از انجام کارهای روزانه خود هستید، ممکن است دچار افسردگی باشید. به‌ طورکلی اگر از علائم زیر پنج مورد یا بیشتر را، تقریباً هر روز، برای بیشتر طول روز و به مدت حداقل دو هفته تجربه کرده‌اید، لازم است به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بی‌ علاقگی به فعالیت‌ های روزانه
  • داشتن حس لذت‌ بخش یا سرگرم‌ کننده نبودن همه چیز
  • احساس غم، ناراحتی یا پوچی در تمام هفته و در طول بیشتر ساعات روز
  • احساس برانگیختگی یا پریشانی شدید
  • زیاد گریه کردن یا بیشتر وقت‌ ها قرار داشتن در آستانه گریه
  • تغییراتی در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن مثل تمایل به خوردن یا خوابیدن زیاد یا ناتوانی از غذا خوردن و خوابیدن
  • احساس گناه، بی‌ ارزش بودن یا ناامیدی
  • احساس ناتوانی برای کنار آمدن با مسائل
  • داشتن افکار منفی در مورد خودتان
  • نگرانی‌ های غیرضروری در مورد مسائل
  • حس ترس بی‌‌ دلیل و غیرقابل کنترل
  • ترس‌ های شدید مثل ترس از مرگ
  • داشتن رویاهایی در مورد آسیب دیدن کودک تان
  • احساس خستگی و رخوت زیاد
  • بی‌ علاقه بودن نسبت به محیط اطراف و ظاهرتان
  • وسواس بیش از حد
  • حواس‌‌ پرتی و نداشتن تمرکز
افسردگی درمان نشده و آسیب به کودک

افسردگی درمان‌ نشده می‌ تواند ریسک‌ های بالقوه‌ خطرناکی برای مادر و کودک به‌ دنبال داشته باشد. افسردگی در‌مان‌ نشده می‌تواند به تغذیه‌ نامناسب، مصرف الکل، سیگار کشیدن و خودکشی منجر شود و این‌ها ممکن است باعث زایمان زودرس، تولد نوزاد کم‌ وزن و مشکلات رشدی شوند. اغلب اوقات، زن افسرده قدرت یا میل کافی برای مراقبت مناسب از خود یا کودک درحالِ رشدش را ندارد.

نوزادان متولد شده از مادران افسرده در مقایسه با آن‌ هایی که از زنان معمولی متولد می‌ شوند، فعالیت کمتری دارند، توجه‌ کمتری از خود نشان دهند و مضطرب‌ تر به‌ نظر برسند. به‌ همین‌ دلیل کمک‌ گرفتن به‌ شکل صحیح برای مادر و کودک ضروری است.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: