خلاقیت کودکان

اشتباهات باعث بهبود یادگیری کودک می شوند!!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

بگذارید کودکتان اشتباه کند!
هر شخصی در زندگی خود مرتکب اشتباهاتی می‌شود. کودکان نیز از این امر مستثنی نیستند. چیزی که اهمیت دارد این است که چگونه باید از اشتباهات درس بگیریم.

در عین حال کودکان در جامعه ای زندگی می کنند که برای کامل بودن و باهوش بودن به آنها فشار وارد می‌کند. کسب بالاترین رتبه ها در آزمون های استعداد تحصیلی، به دست آوردن کمک هزینه تحصیلی ( بورسیه ) و قبول شدن در بهترین دانشگاه ها از جمله مواردی هستند که جامعه از آنها انتظار دارد.

والدین نیز با مخفی کردن اشتباهات کودکان، تصحیح تکالیف آن ها برای تجدید نشدن در مدرسه و یا تکرار درس ها برای آنان تا زمانی که کاملا آن درس را را یاد بگیرند این فشار را تقویت می‌کند.

وقتی کودکان دائما به خاطر هوش خود مورد تحسین قرار می‌گیرند، استرس در آنها افزایش پیدا می‌کند.

این تمرکز بر کامل بودن و باهوش بودن چقدر بر یادگیری تأثیر می‌گذارد؟ و چگونه می توانیم به کودکان و نوجوانان کمک کنیم که با پذیرفتن اشتباهات خود و آموختن از آن ها، به خودباوری برسند.

یک مقاله علمی آمریکایی جدید به نام : اشتباه کن روش های شگفت انگیزی برای یادگیری ارائه می دهد و از نظریه های یادگیری و رشد پشتیبانی می کند.

از نظر تاریخی بسیاری از معلمان شرایطی را برای یادگیری ایجاد می‌کردند که جایی برای اشتباه کردن کودک وجود نداشت و والدین نیز همین شرایط را ایجاد می‌کردند.

برای مثال اگر یک مسئله ریاضی را بارها و بارها به کودک بگوییم تا کاملا یاد گرفته و دچار اشتباه نشود، او بالاخره پاسخ را به خاطر می‌سپارد و اگر خوش شانس باشد، در امتحان نیز پاسخ را به خاطر می آورد.

در این رویکرد یادگیری فرض می‌شود که اگر به کودکان اجازه داده شود که اشتباه کنند، آن ها نمی توانند اطلاعات صحیح را یاد بگیرند. اگرچه تحقیق اخیر نشان داده است که این فرضیه غلط می باشد.

در واقع مطالعات نشان می‌دهد که وقتی کودکان دچار اشتباه می‌شوند، یادگیری افزایش پیدا می کند.

در مورد انجام صحیح تکالیف، عمیق تر شدن روابط دوستانه و یا بازی کردن فوتبال به طرز صحیح، با اشتباه کردن یادگیری بیشتری اتفاق می‌افتد.

اشتباه کردن قسمتی از این چالش برای کودکان است که چگونه کارها را به طرز متفاوت انجام دهند و باعث انگیزش آن ها برای امتحان کردن رویکرد های جدید است.

کارول داوک استاد دانشگاه استنفورد، اهمیت به چالش افتادن کودکان را مورد مطالعه قرار داد، حتی اگر آن ها دچار اشتباه می شدند. تحقیقات او نشان داد که تحسین کودکان در مورد باهوش بودن آن ها در واقع احتمال این که آن ها بتوانند در برابر چالش ها مقاومت کنند را کاهش می دهد.

کارول و همکارانش صدها نفر از کودکان پایه‌ پنجم را در مدارس شهر نیویورک مورد بررسی قرار دادند. در حالی که یک گروه برای هوش خود مورد تحسین قرار می‌گرفتند، گروه دیگر برای تلاش شان مورد تعریف و تمجید قرار گرفتند.

وقتی که دانش آموزان پایه پنجم با آزمون کاملاً دشواری که برای دانش آموزان پایه هشتم طراحی شده بود به چالش کشیده شدند، نتیجه ی شگفت انگیزی حاصل شد.

دانش آموزانی که برای تلاش خود تحسین شده بودند به سختی تلاش می‌کردند، حتی اگر داشتند اشتباهات زیادی را مرتکب می شدند. کودکانی که به خاطر باهوش بودن مورد تمجید قرار گرفته بودند، دلسرد شده بودند و اشتباهات خود را نشانه ای از شکست می دانستند.

تست هوش برای کودکانی که برای تلاش ‌شان مورد تحسین قرار گرفته بودند، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. در حالی که برای کودکانی که برای باهوش بودن مورد تحسین قرار گرفته بودند، ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

این نتایج در کتاب روانشناسی نوین موفقیت تشریح شده است که به والدینی که معتقدند اشتباه و خطا برای رشد کودک مضر است، نشان می‌دهد که این طرز تفکر صحیح نمی‌باشد.
عجله کردن در مورد تحسین به اندازه تصحیح اشتباهات تکالیف که خود می تواند فرصتی برای یادگیری بیشتر کودک باشد، مضر باشد.

کودکان اشتباهات زیادی را مرتکب می شوند. برخی از اشتباهات مانند فراموش کردن انجام تکالیف و یا مطالعه نکردن برای یک امتحان مهم عواقب مورد انتظار و واضحی دارند.

اشتباهات دیگری مثل دروغ گفتن، تقلب کردن، و یا کارهایی که به طور منفی بر روابط دوستانه تاثیر می‌گذارند، دلایل پیچیده تری دارند و برای اصلاح شدن سخت تر هستند.

ولی تمامی اشتباهات پایه ای برای یادگیری هستند.

۱۰ توصیه به والدین که با استفاده از آن به کودکان کمک کنند از اشتباهات خود درس بگیرند.

با علم بر این که از کودک نباید انتظار کامل بودن داشته باشید، کاری کنید که آن ها بدانند عشق شما بدون قسد و شرط است، بدون توجه به اشتباهات آن ها و قضاوت در مورد اعمال شان.

کودکان را از اشتباهاتشان نجات ندهید، در عوض به آن ها کمک کنید به راه حل فکر کرده و بر روی آن تمرکز کنند.

مثال هایی از اشتباهات خود برای آنها ذکر کنید و بگویید که این اشتباهات چه عواقبی داشتند و چه چیز هایی از آن اشتباهات یاد گرفته اید.

آن ها را تشویق کنید که در قبال اشتباهات شان مسئولیت ‌پذیر باشند و دیگران را مقصر اشتباهات خود ندانند.

از اشاره کردن به اشتباهات قبلی شان خودداری کنید. در عوض به اشتباه فعلی تمرکز کنید.

آن ها را به خاطر توانایی شان جهت پذیرش اشتباه تحسین کنید.

آن ها را برای تلاش و شجاعت شان برای غلبه بر نقص های شان تشویق کنید.

به آن ها آموزش دهید که وقتی اشتباهاتشان باعث ناراحتی دیگران می‌شود، چگونه باید معذرت خواهی کنند.

به آن ها کمک کنید که به جنبه مثبت اشتباه کردن که همان تجربه کسب کردن می باشد، توجه کنند.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: