خلاقیت کودکان

استعدادیابی کودکان، چند تکنیک ساده برای این کار

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

برای استعدادیابی کودکان، خوشبختانه شما نیازی به تست های گران قیمت و تبلیغات کذایی ندارید تا به شما بگویند استعداد کودک شما چیست و چگونه باید پرورش داد، برای پیدا کردن استعداد کودکان تنها کافیست مشاهده کنید.

والدین خیلی دوست دارند که فرزندانشان موفق باشند، و خیلی دوست دارند کودکان زود بزرگ شوند. جنیفر فاکس، نویسنده کتاب “نقاط قوت فرزند شما” می گوید: اعتقاد والدین این است: “استعداد را کشف کن، آنها را توسعه بده، از آنها استفاده کن.” به گفته فاکس، این چرخه در واقع بچه ها را از توسعه استعدادها و علاقه های ذاتی خود باز می دارد. به منظور پرورش مهارت های طبیعی کودکان، “والدین باید توجه داشته باشند که بچه هایشان وقتی که نیاز ندارند برای کسی و برای رضایت کسی کاری بکنند استعدادشان کشف می شود.”

1. تماشای بازی برای استعدادیابی کودکان

آیا کودک شما به طور طبیعی به سمت فعالیت های گروهی می رود یا بازی های انفرادی؟ آیا او ترجیح می دهد بدود یا بی سر و صدا بنشیند؟ به سمت کدام یک از اینها می رود: یک پد نقاشی، یک iPod یا یک اسکوتر؟ دیدن آنچه که فرزند شما برای خودش انتخاب می کند به شما ایده می دهد که استعدادهای او در کجا قرار دارند.

2. حق انتخاب واقعی به او بدهید

شما می خواهید کودک شما به سمت موسیقی برود، بنابراین او را برای آموزش پیانو ثبت نام می کنید. اما آیا واقعاً موسیقی همان جایی است که علاقه و توانایی او نهفته است؟ با صرف وقت در موسیقی چه اتفاقی می افتد؟ فاکس می گوید: “بچه ها برعکس چیزی می شوند که شما تلاش می کنید از آنها بسازید.” نکته مهم این است که به فرزندتان اجازه دهید زوایای مختلف یک فعالیت را خودش کشف کند. اگر می خواهید کاری برای فرزندتان بکنید، از درس پیانو شروع کنید اما به او بگویید که اگر بعد از شش ماه از بازی لذت نبرد، می تواند به سراغ ساز دیگری برود. یا کلا چیز دیگری را امتحان کند.

3. به علایق کودکتان احترام بگذارید

شما ممکن است فکر کنید که بازی های ویدئویی باعث اتلاف وقت می شود، اما اگر کودک شما به گرافیک، انیمیشن، داستان پردازی یا حل مسئله بپردازد، ممکن است باعث تقویت استعدادهای ذاتی او شود. به جای انتقاد از مهارت های فرزندتان، آنها را با گفتن چنین جملاتی، تشویق کنید، “چقدر عالی، تو مثل گیمرهای حرفه ای بازی می کنی!” گفتن جمله اتلاف وقت فقط ممکن است تمایل او را از دنبال کردن علایقش باز دارد.

4. تشویق شفاهی کنید

اگر فرزند شما از مدرسه بیاید، نوت بوک خود را بیرون بکشد و فقط برای تفریح شروع به نوشتن یک داستان کوتاه کند، ممکن است هیجان زده شوید. اما اگر او بنشیند و کارتون تماشا کند چی؟ اگر او یک ساعت را صرف بازی کند چی؟ به دور از قضاوت کردن نوع فعالیت کودک او را بیشتر تشویق کنید! با او بازی کنید. اگر کودک شما احساس سانسور یا محدودیت کند، ممکن است جلوی خلاقیت او گرفته شود.

5. احساس گناه را فراموش کنید

این که کودک شما فعالیتی را که می خواهید انجام دهد دوست دارد یا از آن متنفر است، نباید شما را ناراحت کند. کودک شما نباید راه های نرفته شما را برود! به یاد داشته باشید که علایق، تعصبات و پیش تصورات خود را کنار بگذارید. اگر از علاقه فرزندتان به یک فعالیت ناامید شده اید، فاکس توصیه می کند از خود بپرسید، “اگر او درس موسیقی نرود چه اتفاقی برای زندگی فرزندم می افتد؟ اگر او به جای دکتر، یک مکانیک خوب شود چه می شود؟” نگران نباشید در هر صورت کودک شما فرد موفقی خواهد شد.

فاکس می گوید: “در استعدادیابی کودکان همه چیز بستگی به امکان انتخاب دارد.” و در صورت تشویق و آزادی او می گوید: “بچه ها انتخاب های خوبی می کنند.”

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: