اختلالات زبان و گفتار در کودکان
- مرجع آزمون های آنلاین رایگان
- شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
- فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
- ارائه آموزش های صوتی و تصویری
- گروه سنی کودکان تا بزرگسالان
کودکان در هنگام تولد آماده یادگیری یک زبان هستند، و باید زبانی را بیاموزند که خانواده و محیط آنها استفاده می کنند.
بیماری اختلالات زبان و گفتار در کودکان
یادگیری یک زبان زمان می برد، و کودکان در رشد زبان با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور معمول، کودکان در حال رشد، هنگام یادگیری با برخی صداها، کلمات و جملات مشکل دارند.
با این وجود، اکثر کودکان حدود پنج سالگی به خوبی صحبت می کنند.
کمک به کودکان برای یادگیری زبان
والدین یا مراقبان کودک مهم ترین مربیان او در سنین اولیه کودکی هستند.
کودکان زبان را از طریق گوش دادن به سخنان دیگران و با تمرین کردن می آموزند.
حتی کودکان کوچک به پاسخ های دیگران به صداهایی که در می آورند دقت می کنند.
مهارت های زبانی و مغزی کودک با شنیدن صداهای متفاوت قوی تر می شود.
والدین می توانند به یادگیری کودکان به روش های متفاوتی کمک کنند:
- پاسخ دادن به اولین صداها، غان و غون کردن و ژست های کودک
- تکرار آنچه کودک می گوید و چیزی را به آنها اضافه کردن
- صحبت در مورد چیزهایی که کودک می بیند
- سوال پرسیدن و گوش دادن به پاسخ ها
- قصه گویی
- شعر خواندن با یکدیگر
این مسئله می تواند در طول بازی یا در میان کارهای روزمره باشد.
نگرانی در مورد اختلالات زبان و گفتار در کودکان
برخی کودکان با دریافت کلام و صحبت کردن مشکل دارند، و نیازمند درمان و کمک می باشند.
ممکن است آنها به نقاط عطف رشد کلامی همراه با هم سالان خود نرسیده اند، و این می تواند نشانی از تاخیر یا اختلال در کلام و گفتار باشد.
رشد زبان قسمت های مختلفی دارد و کودکان ممکن است در یک یا دو مورد زیر مشکل داشته باشند:
- فهم آنچه دیگران می گویند (زبان دریافتی)، این مسئله می تواند ناشی از موارد زیر باشد :
- نشنیدن کلمات (فقدان توانایی شنیداری)
- نفهمیدن معانی کلمات
- رساندن افکار با استفاده از زبان (زبان بیانی). این مسئله می تواند ناشی از موراد زیر باشد:
- ناآشنایی با کلمات مورد استفاده
- ناآشنایی با چگونگی کنار هم قرار دادن کلمات
- شناختن کلمات اما عدم توانایی در بیان آنها
اختلالات زبان و گفتار می توانند با یکدیگر و یا به تنهایی وجود داشته باشند.
مثال هایی از مشکلات در رشد زبان و گفتار عبارتند از:
- اختلالات گفتار: مشکل با تشکیل کلمات یا صداهای خاص به طور صحیح، مشکل با درست کردن کلمات یا جملات به صورت روان مثل لکنت.
- تاخیر زبانی: توانایی فهمیدن و صحبت کردن بسیار کندتر از معمول رشد می کند.
- اختلالات زبان:
- آفازیا: مشکل در فهمیدن یا صحبت کردن در بخش هایی از زبان ناشی از آسیب مغزی یا چگونگی کارکرد مغز
- اختلال پردازش شنوایی: مشکل در فهمیدن معنی صداهایی که گوش به مغز می فرستد.
اختلالات زبان و گفتار ممکن است با دیگر اختلالات یادگیری رخ دهند و روی نوشتن و خواندن تاثیر بگذارند.
کودکانی که مشکلات گفتار دارند، ممکن است به دلیل اینکه متوجه صحبت دیگران نمی شوند یا نمی توانند منظور خود را برسانند زود خسته شوند، ممکن است پرخاشگری بروز دهند، و یا احساس درماندگی و رها شدگی داشته باشند.
اختلالات زبان و گفتار هم چنین ممکن است همراه با اختلالات رفتاری و هیجانی باشند از جمله بیش فعالی و نقص توجه و اختلالات اضطرابی.
کودکان با اختلالات تخیر رشدی از جمله اوتیسم نیز ممکن است مشکلات تکلم و گفتار داشته باشند.
مجموعه ای از چالش ها موفقیت در مدرسه را برای کودک دشوار می سازد.
تشخیص به موقع اختلال کودک برای یافتن یک کمک و درمان مناسب حیاتی است.
شناسایی مشکلات گفتار و زبان
اگر کودک شما مشکلاتی در رابطه با گفتار و زبان دارد با متخصص سلامت مناسب مشورت کنید تا ارزیابی کامل را انجام دهد.
قدم مهم و اول اینست که بررسی شود کودک مشکل شنوایی نداشته باشد.
تشخیص مشکل شنوایی اغلب راحت نیست چه بسا ممکن است کودک تنها در یک گوش مشکل داشته باشد یا اینکه مشکل ناشنوایی جزیی داشته باشد، بدین معنی که می تواند برخی صدا ها را بشنود و برخی را نه.
یک متخصص رشد زبان و گفتار و پاتولوژیست گفتار و زبان می تواند ارزیابی دقیق را برای تعیین مشکل زبان و گفتار کودک شما انجام دهد.
به صورت کلی، یادگیری بیش از یک زبان منجر به اختلالات زبان نمی شود، اما باید دقیقا همان نقاط عطفی را طی کند که برای زبان اول وجود داشتند.
رشد مهارت فهمیدن و صحبت کردن در دو زبان بستگی به میزان تمرینی که کودک انجام می دهد و نوع آن دارد.
اگر کودک در رشد زبان مشکل دارد و به دنبال یادگیری زبان دیگر است، ارزیابی دقیق توسط متخصص برای چگونگی آموزش لازم است.
درمان اختلالات زبان و گفتار و تاخیرهای زبانی
کودکان با مشکلات زبان اغلب نیازمند کمک بیشتر و دستروالعمل مخصوص هستند.
آسیب شناسان زبان و گفتار می توانند مستقیما با کودکان، والدین، مراقبین و معلمان کار کنند.
دارا بودن یک اختلال زبان یا گفتار کودک را واجد شرایط دریافت درمان اولیه می کند (تا سه سالگی) ویا آموزش های خاص (بعد از سه سالگی).
مدارس نیز می توانند تست های مخصوص به خود را انجام دهند تا وجود یک اختلال گفتار یا زبان را هر چه زودتر در کودک تشخیص دهند.
در این میان وجود یک تیم درمانی با حضور مشاور مدرسه، آسیب شناس گفتار و والدین ضروری است.